European Media Partner

We are working on it!

We willen allemaal graag ons steentje bijdragen aan een duurzamere wereld. Het is dan van belang om ook in ons eigen leven voor duurzamere opties te kiezen, waar mogelijk. Ook veel bedrijven spelen hierop in, maar hoe begint zo’n proces? Marlot Kiveron, Sustainabilty manager bij Ace& Tate, het Nederlandse brillenmerk, vertelt hoe een van oorsprong niet duurzaam bedrijf nu een lans breekt voor een duurzamere brillenindustrie.

Wij zijn zes jaar geleden opgericht in Amsterdam, niet als een duurzaam bedrijf. Wel is transparantie altijd een van onze kernwaardes geweest. “Ik ben vier en half jaar geleden in het supply chain team bij Ace & Tate gestart. Wij waren als bedrijf transparant, maar de brillenindustrie was dat niet. Tijdens een bezoek aan één van onze fabrieken zag ik dat er in het productieproces veel afval overbleef. Onze brillen werden uit het acetaat gefreesd en daar bleef veel van over. Met het resterende acetaat werd niets gedaan. Ik vond dat we hier iets mee moesten doen.” Samen met Mark de Lange, Founder en CEO van Ace & Tate, heeft Kiveron de sustainability strategie ontwikkelt.

 

Maar de brillenindustrie was op dat moment nog totaal niet bezig met de verduurzamingsslag, op een paar kleine initiatieven na. “We moesten op dat gebied dus gaan pionieren. Het eerste wat wij deden was het uitvoeren van een impact analyse. Want waar moesten we gaan beginnen?”


Kiveron: “Uit de eerste impact analyse van 2017 kwam heel duidelijk naar voren dat we op onze verpakkingen konden verduurzamen. Pas later werd duidelijk waarom. Wij gaan above and beyond voor onze klant. Zo kregen klanten een handgeschreven persoonlijk kaartje of tasje bij aankoop. Dit creatieve gedeelte van ons team past bij ons, maar is tegelijkertijd ook vervuilend.” Hier lag de uitdaging om te verduurzamen, zonder daarbij de best in class service te verliezen.  We hebben dan ook afstand gedaan van al het onnodige. “We maken nu bijvoorbeeld brillendoekjes van gerecyclede petflessen, brillenhoesjes van duurzaam materiaal, voor de brillen gebruiken we bio- en recycled acetaat en we zijn gestart met het repareren van brillen in de winkels.”

 

De sustainability wave was dus ingezet, maar hoe communiceer je hierover? Voor ons voelde het heel onnatuurlijk aan om uit het niets resultaten te communiceren. We kozen ervoor om het proces te delen middels onze eigen blog op Medium.com (We’re working on it). Ook communiceren we open over zowel de resultaten als onze journey op onze website. Door het delen van dit proces hopen we anderen te inspireren en mee te nemen in onze missie, aldus Kiveron. 


Achter de schermen wordt er dus hard gewerkt aan een verduurzaming van de brillen, maar hoe merken de klanten dat jullie steeds groener worden? “Onze eerste impact analyse was vooral gericht op ons product en de productie, maar we willen ook onze winkels duurzamer inrichten. We hebben momenteel vierenvijftig winkels in tien verschillende landen en dit jaar komen daar nog eens dertig winkels bij. Voor onze net geopende winkel in Antwerpen hebben we in samenwerking met de Rotterdamse designers van Plasticiet de winkel bekleed en ingericht met platen van gerecycled plastic uit Antwerpen. En wat ikzelf een interessante innovatie vind is onze cleaning kit, bestaande uit biobased schoonmaakmiddel voor je bril die men steeds opnieuw kan vullen in onze winkels, je hoeft deze dus maar één keer aan te schaffen.”   


Uiteindelijk willen we in 2030 helemaal CO2 neutraal zijn. Alle CO2 die we tot dan niet kunnen verminderen, compenseren we tot 100%. Wij zijn van oorsprong geen duurzaam bedrijf, maar We’re working on it. 


Meer weten over de responsible journey van Ace & Tate? Neem een kijkje op de website aceandtate.com/responsibility of op de Medium blog We’re working on it>

https://medium.com/were-working-on-it



Delen

Journalist

Related articles