European Media Partner

Inspirerende locaties: pareltjes voor sprekers

Verschillende organisaties hebben behoefte aan een ruimte waar zij lezingen of bijeenkomsten kunnen houden. De ene keer is dat een prachtig kasteel in de Limburgse heuvels, de andere keer een zaaltje langs de snelweg. Het NCD, de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren, besloot de organisatie van evenementen niet meer zelf te doen, maar uit handen te geven.

‘Door Facebook en Instagram is de aandacht van mensen heel versnipperd. Hoe kun je hun aandacht pakken en voor langere tijd vasthouden?’

Het NCD is een platform dat leiderschap en toezicht centraal zet. De evenementen van NCD hebben als doel om elkaar te inspireren en om persoonlijke groei mogelijk te maken. “Wij organiseren zowel nationale als internationale evenementen over leiderschap, waarbij wij continu op zoek zijn naar iets nieuws. Op die manier kunnen we elkaar en de deelnemers blijven inspireren en motiveren om zaken beter en anders te doen dan zij voorheen deden. Voorheen regelden wij dat zelf, maar qua tijd en kosten konden wij het beter uit handen geven”, aldus Gerard van Vliet, directeur bij NCD. 


De samenwerking kwam voort uit de behoefte aan een partij die de locatievoorziening uit handen nam van het NCD én die continu een nieuwe, inspirerende locatie wist aan te bieden. Van Vliet: “Wij willen de deelnemers aan onze evenementen meer aanbieden dan een klapstoeltje en een blokje kaas. Bij binnenkomst moeten deelnemers al geïnspireerd raken. De locatie is dan van groot belang, maar ook de ontvangst. Men moet makkelijk kunnen parkeren, aangesproken worden bij binnenkomst en het gevoel krijgen erbij te horen. Wij willen een locatie niet te vaak gebruiken, zeker niet achter elkaar, want dan wordt het te veel een gewoonte. Dan stagneert de ontwikkeling.” De samenwerking die NCD aangaat is een uitdagende, aangezien hun evenementen verschillen van lezingen met 30 luisteraars tot lezingen voor 250 man. “En het is steeds weer goed geregeld.”


Platforms die werk uit handen nemen, schieten uit de grond en groeien door tot wereldwijde merken, zoals Uber of Airbnb. De markt ondergaat daardoor een verandering. Wie niet meegaat, redt het niet. “Wij willen een inspirerende plek om bij elkaar te komen, geregeld door onze partner, zodat het ons tijd en geld bespaart. Mochten wij op een plek terechtkomen die niet aan onze eisen voldoet en weinig inspirerend is, dan komen wij er niet meer terug. En met de mogelijkheden tegenwoordig om dit kenbaar te maken, daalt de aantrekkingskracht van zo’n plek. De markt móet dus wel mee met de gestelde eisen. Het kan nu nog even goed gaan met dit soort locaties, maar binnen afzienbare tijd moeten zij een renovatie ondergaan om aantrekkelijk te blijven. Persoonlijke service, gemak en een bijzondere beleving zijn eisen die steeds belangrijker worden. Wij zijn blij dat onze partner zichzelf keer op keer bewijst door geweldige locaties te boeken”, stelt Van Vliet. 


“Door Facebook en Instagram is de aandacht van mensen heel versnipperd. Hoe kun je hun aandacht pakken en voor langere tijd vasthouden? Inspirerende locaties helpen mij als spreker om dit te bewerkstelligen. Daarom moet de innovatiemotor in de sector harder gaan draaien en moeten locaties zich sneller gaan aanpassen. Via het platform ontvangen wij gelukkig continu pareltjes.”


Feit

Nederlanders vergaderen zo’n zesenhalf uur per week, dit is zo’n driehonderd uur per jaar. Om de inspiratie hoog te houden, wisselen mensen regelmatig van setting waarin zij vergaderen. Staand vergaderen na een lange zit partij of een rustgevende plek na een drukke plek.

Delen

Journalist

Bram Zeldenrijk

Related articles