European Media Partner

Het interieur anno 2021

In het afgelopen jaar zijn we meer thuis geweest dan ooit. Het is dan ook geen wonder dat we massaal aan het verbouwen, renoveren en herinrichten zijn geslagen. De grootste interieurtrends van het afgelopen jaar sluiten hier dan ook goed op aan.

Een trend die we eind jaren tachtig al zagen en die nu weer de kop op steekt is cocooning. Deze term werd geïntroduceerd door marketinggoeroe Faith Popcorn en houdt vooral een terugkeer naar het huiselijke in. Na de rumoerige zeventiger jaren waarin men vooral buitenshuis activiteiten ondernam, ging men in de jaren tachtig vaker op zoek naar het comfort in de eigen omgeving. De afgelopen jaren won deze trend weer aan terrein en door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling terecht gekomen.


“Je ziet nu cocooning 2.0”, stelt Peter van der Schilden, regional sales director bij Musterring. “Iedereen richt zich naar binnen en trekt zich terug uit het maatschappelijk leven, simpelweg omdat we niet anders kunnen. De afgelopen maanden hebben interieurwinkels en bouwmarkten dan ook een enorme toestroom van klanten gezien, omdat men massaal hun woning anders wilde inrichten. Toch zien we vanuit de branche nog niet zozeer dat de focus hierop ligt. Dat zou anders kunnen, want er is een hoop te halen.”


Een trend die in het verlengde hiervan ligt is het inrichten van de werkplek. “Men werkt noodgedwongen meer thuis, en zit soms zelfs met de hele familie aan de eettafel”, stelt Van der Schilden. “Dat thuiswerken zal ook na corona blijven, dus het is belangrijk dat de interieurbranche hier nu op inspeelt, bijvoorbeeld met een collectie werkplekken voor woningen. Het blijkt nu ook dat niet iedereen hiervoor een aparte kamer wil inrichten, immers hebben we vaak enkel nog een laptop en een aantal mappen nodig om vanuit huis te werken. Daarom is er juist veel vraag naar kleinere werkplekken die geïntegreerd worden in de woonkamer. De interieurbranche moet daar nu op gaan inspelen.”


Cocooning is daarnaast niet enkel iets wat binnenshuis plaatsvindt, ook het ‘eigen’ buiten wordt steeds belangrijker. “We zien al een tijdje dat binnen en buiten zich vermengen”, vertelt Van der Schilden. “Je ziet in het interieur steeds meer groene planten, maar we zien ook woning-situaties ontstaan in de tuin. Denk aan outdoor collecties met eethoeken en banken die zowel binnen als buiten gebruikt kunnen worden. Ook dat zal de komende tijd nog belangrijker worden, omdat we meer op onze eigen woning aangewezen zijn.”


Naast de met corona verband houdende trends zijn er ook nog een aantal andere trends die in 2021 zullen doorzetten, aldus Van der Schilden. Zo is het bankstel al langere tijd niet meer het middelpunt van de woning. “Waar men vroeger langskwam voor een kopje koffie, is dat de laatste jaren steeds meer omgeslagen naar etentjes. Daardoor is het middelpunt van de woning nu ook de eetkamertafel. We zien dan ook dat er de laatste jaren meer geld wordt uigegeven aan eetkamertafels en -stoelen. Eettafels zijn ook veel groter geworden en daar wordt zelfs vanuit de bouw al rekening mee gehouden. Na corona zullen we dit weer oppaken en weer lekker samen gaan tafelen.”


Als laatste worden ook de focus op duurzaamheid en persoonlijk woonadvies steeds belangrijker. “Transport is momenteel een drama”, stelt Van der Schilden. “En men wil dus steeds vaker lokaal geproduceerde producten aanschaffen. Zeker ook omdat dit duurzamer is. Hierdoor is ook de focus op kwaliteit verhoogd. We willen niet elke paar jaar een compleet nieuw interieur aanschaffen, maar willen meubels die lange tijd meegaan. In het verlengde daarvan wordt persoonlijk woonadvies ook steeds belangrijker.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles