European Media Partner

Digitalisering in de ouderenzorg vraagt om maatwerk

Digitale oplossingen helpen de zorg enorm vooruit. Zeker in de huidige tijd, nu fysiek contact niet altijd mogelijk is, bieden apps een uitkomst om eenzaamheid tegen te gaan. Maar deze apps moeten wel aansluiten bij de digitale vaardigheid van de ouderen en hun zorgverleners.

Meer dan de helft van de mensen ouder dan 75 jaar zegt zich eenzaam te voelen, stelt de Rijksoverheid. En door de coronacrisis is dat aantal enkel nog hoger geworden omdat de deuren van de verzorgingstehuizen moesten sluiten en ouderen niet meer op hun vertrouwde plekken terecht konden. Om het contact te blijven stimuleren werden er aan het begin van de coronacrisis massaal tablets uitgedeeld aan de bewoners. “Dat is natuurlijk hartstikke mooi”, zegt Françoise de Goeijen, eigenaar van Femly. “Maar voor ouderen en mensen met dementie is zo’n tablet geen oplossing. Ze zien het als een snijplank, ze raken het kwijt en ze moeten er mee om leren gaan. Voor hen is dat heel lastig en eigenlijk onmogelijk. Daarom brengen wij een andere oplossing op de markt, een app die via de televisie werkt. Aan die televisie zijn de ouderen al gewend en ze hoeven niets te doen. Daarom kost het ze geen moeite via de televisie te bellen.”


De senior hoeft dus niet eens zelf in actie te komen om te communiceren. Met een app zet de familie het tv-toestel van opa of oma aan, waar ook in de wereld. “Als corona iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel hoe belangrijk communicatie is voor ouderen. Familie zien en horen, behoort tot hun levensbehoeften”, zegt De Goeijen. “Je wilt er daarom voor zorgen dat alle ouderen toegang hebben tot beeldbellen. Zorginstellingen als Brabant Zorg en Parc Imstenrade van Vitalis maken daarom al volop gebruik van nieuwe beeldbeloplossingen. Zij hebben bijvoorbeeld een verrijdbare televisie die is uitgerust met een speciaal kastje voor de op wifi gebaseerde communicatie.”


Opa of oma hoeft zelf niets te doen. Met een app zet zoon, dochter of kleinkind het beeldscherm aan en na afloop uit.  “Het wordt de ouderen en de dierbaren zo gemakkelijk mogelijk gemaakt”, aldus De Goeijen. “Naast het voeren van gesprekken is het ook mogelijk om samen foto's te bekijken en toe te lichten. En dat helpt hen enorm. Door het contact met hun geliefden steeg het geluksgevoel van de ouderen en hadden zij meer contact met hun geliefden.”


Naast meer levensgeluk bieden dit soort oplossingen ook houvast voor ouderen met dementie. “We zijn dit nu aan het testen samen met de dagopvang van het Odensehuis. Op de televisie kan bijvoorbeeld ook een agenda met de dagen van de week getoond worden”, stelt De Goeijen. “Ouderen met dementie die naar de dagopvang gaan leven daar vaak op, maar hebben het thuis lastig omdat ze daar minder begeleid worden en de structuur missen. Als ze om acht uur worden opgehaald voor de dagopvang zitten ze bij wijze van spreken al om zeven uur klaar bij de voordeur. Door de agenda op de televisie te tonen kunnen de ouderen precies zien, wat ze die dag gaan doen en hoelaat ze ergens verwacht worden. Dat zorgt ervoor dat ze meer regie over hun leven houden in het beginstadium van hun ziekte. Je geeft ze een stukje vrijheid terug.”


Een ander probleem met de oude communicatieoplossingen was dat er veel hulp nodig was van zorgmedewerkers, terwijl zij daar eigenlijk niet voldoende tijd voor hebben door personeelstekorten. Met deze nieuwe oplossingen hoeven ze na de installatie niet meer aanwezig te zijn bij een videogesprek. “Bij apps als deze, die gemakkelijker in gebruik zijn, leveren wij alles”, vertelt De Goeijen. “We leveren communicatie tips voor de familie om het gesprek gaande te houden, zodat de zorg zich weer met haar zorgtaken kan bezighouden. Daarnaast, indien gewenst door een zorginstelling, wordt een aparte aan- en uitknop toegevoegd, zodat een zorgmedewerker het telefoongesprek op momenten van zorg kan weigeren. De familie kiest een tijdstip en op het afgesproken tijdstip staat de televisie klaar in de woning van de senior en kan het gesprek beginnen.”


Je ziet hoe de senioren vreugde beleven aan een beeldgesprek, hoe ze opleven en genieten van het zien van hun geliefden, stelt De Goeijen. Zelf is zij ook een ervaringsdeskundige. Ze merkte hoe belangrijk contact is toen haar echtgenoot met Alzheimer werd opgenomen in een verpleeghuis. “Vlak voor zijn overlijden hoorde ik over deze nieuwe mogelijkheden en besloot ik dit bedrijf mede te starten. Contact is zo ontzettend belangrijk en eenzaamheid een enorm probleem. Dit soort oplossingen zijn dan ook van levensbelang.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles