Grote kans dat je je volgende fiets digitaal koopt. Bij de grote, bekende websites, of bij een kleinere fietsenzaak die gespecialiseerd is. Niet zo gek, want fietsen veranderen in een rap tempo, en daarmee ook de fietsenzaak. De fietsenzaak van nu doet digitaal zaken. Maar toch verdwijnt ook de traditionele fietsenmaker niet uit het straatbeeld. Al krijgt de fietsenmaker wel een andere functie. Hoe zit dat precies?
De tijd dat de fietsenmaker vooral fietsen verkocht, is voorbij
Met enige weemoed denken sommigen terug aan de fietsenmaker van de jaren 80. Was je fiets stuk, dan ging je naar de fietsenmaker. En als deze niet meer goed te repareren was, kocht je daar ook gewoon een nieuwe. Kreeg je kinderen, dan ging je voor hun eerste fietsje naar je vaste adresje. Die tijden liggen achter ons. Met de komst van het internet, wordt ook de fiets vooral online besteld. Brandstores en megaketens maken volop gebruik van hun online aanwezigheid.
De trend is dat ook de kleinere fietszaak daarin meegaat. Een beetje fietsenwinkel heeft een webshop. Er is van alles te koop: complete fietsen, maar ook fietsmanden, helmen, pedalen en accessoires. Zo’n beetje elk fietsenmerk ter wereld is online te krijgen. Zelfs de hele kleine Chinese merken. Sommige merken kiezen er zelfs voor om direct aan de klant te verkopen, waardoor de kleine ondernemer weggeconcurreerd wordt.
De fietsenmaker blijft heilig in de werkplaats
In één ding zijn online fietsenverkopers minder sterk: onderhoud. Ervaren fietsenzaken weten dat ook. Daarom ruimen ze steeds minder plaats in om fietsen te verkopen, terwijl de werkplaats het juist aan terrein wint. Ze weten dat onderhoud en het oplossen van het probleem juist het geld in het laatje brengt. Was sleutelen vroeger een noodzakelijk kwaad, is het nu een manier om geld te verdienen.
De fietsverkoop is tegenwoordig een enorm onbetrouwbare manier van inkomsten geworden: merken bepalen de targets, en haal je die als fietsenzaak niet, dan pakken ze je dealerschap af. Met een hele generatie die nog geen band kan plakken, weet de fietsenzaak vandaag de dag wel waar het geld wel te halen valt.
Verdienen aan service
Fietsen is ook een beetje emotie. Het is makkelijk en goedkoop om een fiets online te bestellen, maar vindt de klant daar de gewenste service? Bij de fietsenzaak op de hoek kun je gewoon een fiets testen. En de ervaren fietsenverkoper zorgt voor een goede meting en een goede afstelling. Specialisatie en service lijken de sleutelwoorden te zijn om als fietsenmaker toch nog te verdienen.
Die specialisatie zie je ook terug in de verkoop van bepaalde merken. Sommige fietsenmakers- en verkopers leggen zich toe op exclusief één merk: het worden brandstores’. Het mooie is dat ze een heel smal assortiment hebben, maar wel een heel diep assortiment. Ze hebben álle onderdelen die in een bepaalde merk fiets zitten. En heeft de fietsenmaker het niet, dan hebben online winkels als HollandBikeShop de onderdelen wel.
Kennis + kunde = king
Probeer het maar eens: een probleem uitleggen aan de klantenservice van de verkoper van je fiets uit China. Na meerdere mailtjes is het probleem nog niet duidelijk, en met een beetje pech wordt de klant met een kluitje het riet ingestuurd: ‘Hier vindt u de instructies en deze onderdelen moet u gebruiken.’ De gewone klant zit daar helemaal niet op te wachten. Die wil gewoon kunnen fietsen. Het hele jaar door. En dat is precies waar de kansen liggen voor fysieke fietsenwinkels.
Kennis en kunde zijn waarin fietsenmakers uitblinken. Je ziet dan ook dat fietsenwinkels steeds meer inzetten op de werkplaats. Ze vragen flinke uurtarieven. En dat is ook logisch, want goede monteurs zijn schaars. Heb je onderhoud aan je fiets nodig, dan sta je zomaar twee tot drie weken op een wachtlijst. Fietsenmakers weten van hun voorkeurspositie en proberen op die manier overeind te blijven. Mensen moeten nu eenmaal betalen voor kennis en kunde. Er zullen altijd klanten zijn die dat te duur vinden, maar welke keuze hebben ze? Vaak is een nieuwe fiets kopen toch weer een hele investering, maar het is nog altijd goedkoper dan een nieuwe auto kopen, of een auto leasen.
Het samenspel
Uiteindelijk komen we uit op een full circle: de klant bestelt zijn fiets online, op een gegeven moment is er onderhoud nodig, en komt dan toch weer terug in de werkplaats van de fietsenmaker op de hoek. Sterker: sommige merken raden klanten aan om hun fiets regelmatig te laten onderhouden bij de lokale fietsenmaker. Het kan zelfs een voorwaarde voor garantie zijn. Er zijn ook fabrikanten die om deze reden generieke onderdelen gebruiken: de service kan worden uitgevoerd door een lokale fietsenmaker. Dan is het alleen nog een kwestie van een bonnetje naar China sturen, voor de garantie.