Bedrijfsnetwerken worden steeds vaker slachtoffer van cybercriminelen. Ze proberen in te breken in systemen om data van klanten te stelen. Deze wordt vervolgens verkocht of ingezet om klanten van het bedrijf te benaderen met als doel het buitmaken van geld of nog meer inloggegevens om bijvoorbeeld bestellingen te doen op naam en kosten van het slachtoffer. Het is daarom van groot belang dat je zorgt voor goede beveiliging van je bedrijfsnetwerk.

Hoe goed is jouw netwerk beschermd?

Misschien denk je zelf dat het wel goed zit met de beveiliging van je bedrijfsnetwerk. Er is tenslotte nog nooit iets gebeurd. Maar dat laatste kan ook toeval zijn. Je kunt een IT scan laten uitvoeren door een zogenaamde ethisch hacker. Dat is een hacker die niet uit is op het stelen van data, maar een aanval op een systeem uitvoert om zwakke plekken aan het licht te brengen. Als de hacker erin slaagt om data buit te maken dan zal hij een advies opstellen om de beveiliging van het systeem te verbeteren om een aanval in de toekomst te voorkomen. Op deze manier kun je de problemen dus voor zijn en maatregelen nemen voordat het echt misgaat.

Phishing voorkomen

Phishing is één van de meest gebruikte methoden om gegevens buit te maken en op die manier in systemen binnen te dringen. Vroeger gebeurde het vooral met bankgegevens. Vandaag de dag worden mensen ook bestookt met phishing om inloggegevens van online accounts bij bedrijven buit te maken. Je kunt een phishing test laten uitvoeren om erachter te komen of het netwerk van jouw bedrijf doelwit is van phishing. Soms wordt een website van een bedrijf nagebouwd met een link die sterk lijkt op het origineel. De bezoeker denkt op de website van het bedrijf te zitten maar bezoekt een oplichter. Als er dan bijvoorbeeld een bestelling wordt gedaan en betaald, is de klant zijn geld kwijt. Dit is natuurlijk heel vervelend en zeker geen goede reclame voor je bedrijf, al is deze manier van oplichting niet altijd te voorkomen. Dagelijks worden er dit soort fake websites uit de lucht gehaald.

Wat als het toch misgaat?

Als je bedrijf wordt getroffen door een cyberaanval dan is het zaak om dit direct te melden bij de Fraude Helpdesk van de overheid. Soms wordt een systeem alleen platgelegd, bijvoorbeeld door middel van een DDoS aanval. Het kan ook dat een systeem wordt gegijzeld en dat er losgeld wordt geëist om het systeem weer vrij te geven. Dit losgeld moet meestal worden betaald in bitcoins omdat deze niet herleidbaar zijn naar de ontvanger. Natuurlijk kun je besluiten om te betalen, maar je loopt daarbij het risico dat er steeds meer geld wordt gevraagd zonder dat de gijzeling wordt opgeheven. Je kunt dan ook beter hulp inschakelen om de systemen via technische ingrepen weer beschikbaar te maken. Licht altijd je klanten in als de kans bestaat dat er gegevens van hen zijn buitgemaakt bij de aanval. 

Insert About the Author
  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Andere bekeken ook

    >