
ECONOMIE
INDUSTRIE
GEZONDHEID
MAATSCHAPPIJ
LEVENSSTIJL
OPINIE
PODCAST
Editors picks
‘Bloemen en planten vaker online gekocht’
Net als in andere branches speelt digitale disruptie ook in onze bloemen- en plantensector een steeds grotere rol. In een rapport uit 2017 staat de verwachting dat het online marktaandeel in 2017 toegroeit naar dertig procent. Die prognose gaan we hoogstwaarschijnlijk wel halen. Daarbij moet je onderscheid maken in de segmenten gifting en gebruik voor thuis. Vroeger moest de consument zijn huis uit om bij de lokale retailers een bloemcadeau te bestellen voor elders in het land. Nu doe je dat online. Tal van cadeaupartijen, maar ook gevestigde retailers als supermarkten, hebben die optie beschikbaar.
John Blankendaal: in de maakindustrie is samenwerking essentieel
Hij wordt wel meer geïnterviewd, John Blankendaal, stuwende kracht achter de samenwerking van 105 bedrijven in Brainport Industries. Als mede-oprichter en directeur is hij het gezicht van deze coöperatie van toeleveranciers in de Nederlandse maakindustrie voor grote OEMs (Original Equipment Manufacturers) als ASML, Philips Healthcare, Thermo Fisher en NXP. Maar vaker is het Blankendaal zelf die de vragen stelt. Hij bevraagt captains of industry in de maakindustrie en alles wat daaromheen zwermt, van opleidingsdirecteuren tot softwarebouwers. Hun antwoorden smeedt hij om in een praktische to-do-lijst om de toeleverketen op de kaart te zetten. Want ondernemers willen daden en resultaten zien, weet hij, geen beleidsplannen. In die rol van verbinder is marketeer Blankendaal op z’n best.
De zoektocht naar de optimale verpakking
Het verpakkingsspeelveld is met de opkomst van e-commerce drastisch veranderd. Het versturen van producten vraagt om meer doorwrochte oplossingen dan het aanbieden van verpakkingen in een fysieke omgeving. “Een grote omdoos met veel verpakkings- materiaal en veel lucht wordt niet op prijs gesteld.”