European Media Partner

Zoutarme voeding is gezond én lekker

Even wat zout toevoegen om het eten ‘op smaak te brengen’. Het is iets wat we allemaal kennen en wat velen ook vanuit huis hebben meegekregen. Maar wat velen niet weten is dat het toevoegen van zout en het eten van te zout eten kan leiden tot hart- en nierziekten.

“En dat overkwam mij ook”, vertelt Michel Hanssen, SVH Meesterkok en mede-oprichter en auteur van Spice Wise. “Negen jaar geleden kreeg ik een hartaanval en nu heeft mijn hart nog een halve hartpompfunctie. Hierdoor heb ik mijn levensstijl aardig moeten aanpassen. Zo slaap ik overdag een aantal uurtjes en eet ik geen zout meer. Het eerste wat de cardioloog tegen mij zei na mijn hartaanval was dat er goed en slecht nieuws was. Het goede nieuws was dat ik er nog was. En het slechte nieuws was dat ik moest stoppen met het eten van zout eten en geen zout meer mocht gebruiken tijdens het koken.” De zoutpot thuis moest dus in de prullenbak.


“Tijdens de revalidatie merkte ik dat ik niet de enige was die hartproblemen had en moest stoppen met het eten van zout”, gaat Hanssen verder. “Daarop besloot ik aan de slag te gaan met het maken van zoutloze kruidenmengsels en recepten. Veertig jaar lang ervaring en kennis heb ik als SVH Meesterkok, het bedenken van recepten is voor mij dus geen onbekend terrein. Met veel enthousiasme besloot ik voor mijzelf, maar ook voor al die mensen bij de hartfalenrevalidatie aan de slag te gaan. De recepten legde ik vervolgens in het ziekenhuis neer op de tafels en men reageerde daar ontzettend positief op. Zoutloos koken en eten betekent niet dat het moeilijk of niet lekker is. Zout kun je namelijk heel goed vervangen door kruiden en specerijen. Door de juiste zoutloze kruiden- en specerijenmengsels te maken kun je smaken versterken en worden aroma’s benadrukt van andere ingrediënten, of ze geven een gerecht juist contrast. Zo maak je voedsel interessant en lekker. Daarom heb ik alle recepten gebundeld in de Spice Wise boeken.”


Het is Hanssen’s missie geworden om mensen (weer) te laten genieten van de dagelijkse maaltijden, zonder dat daarbij toegevoegd zout nodig is. “De wereld kan ik niet veranderen, maar wel een stukje beter maken”, aldus Hanssen. “Iedereen heeft zout nodig, maar in Nederland zijn we de door de jaren heen veel te veel zout gaan eten. Gemiddeld eten we negen gram per dag, terwijl we maar één tot drie gram nodig hebben. Dit kan zorgen voor een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierschade. Gelukkig kun je heel gemakkelijk aan zoutloos eten wennen. Waar we heel snel gewend zijn aan te zout eten, kun je ook heel snel weer gewend raken aan zoutloos eten. Al binnen enkele weken passen de smaakpapillen zich aan en gaan ze door minder zout te eten ook minder ‘openstaan’. Sommige smaken proef je zelfs beter wanneer de smaakpapillen minder openstaan, omdat zout ook de natuurlijke smaken kan maskeren.”


Het is een grote verandering, het weglaten van zout. Hanssen: “Zeker in het begin, maar ik verbaasde mij erover hoe snel ik gewend was aan zoutloos eten. De roep van velen gezondheidsprofessionals en specialisten aan de overheid om in te grijpen en te zorgen voor meer zoutloze voeding snap ik en is heel goed, maar het is ook een verantwoordelijkheid van onszelf. Onze gezondheid is ons grootste goed en we worden steeds bewuster van onze voeding. Bij een gezonde levensstijl horen onder andere voldoende groenten en fruit en minder vlees, maar zeker ook het minder nuttigen van zout.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles