European Media Partner

Zelfs mijn accountant is er mee bezig!

Bij steeds meer bedrijven nemen technologie en IT een sturende rol in de bedrijfsvoering in. En dat betekent dat ook steeds meer bedrijven die een ondersteunende rol hebben, zoals het accountantskantoor, zich bezig moeten gaan houden met tech.

En dat betekent laten zien dat je innovatief bent, vinden Louis en Louren van Garderen van accountantskantoor JOINSON&SPICE. “Veel bedrijven kopen standaard software in, maar het is belangrijk dat je ook laat zien dat je het zelf kan maken, zodat je tech klanten weten dat je hun business begrijpt en ze kunt ondersteunen bij hun innovaties.”


Bijvoorbeeld door zelf een innovatief samenwerkingsplatform te ontwikkelen, maar ook door je bezig te houden met nieuwe tech innovaties als non-fungible tokens (NFT’s). “Dit zijn unieke tokens die niet vervangen kunnen worden door een andere token, waardoor je precies weet wat je bezit”, stelt Louren. “De technologie achter cryptomunten en blockchain gaat veel vernieuwde bedrijfsvoering tot stand brengen. De technologie moet zichzelf nog bewijzen, maar er zijn wel veel start-ups in de crypto mee bezig. Daarom zijn we zelf ook gaan kijken hoe we zo’n NFT konden maken en vooral ook wat we daar mee konden doen. In ons geval konden we onze klanten een accountantsverklaring leveren op zo’n NFT. Een unieke token dus, met jouw unieke verklaring erop.”


En dat geldt voor allerlei innovatie, vertelt Louren. “Met innovatie is het altijd push en pull: natuurlijk redeneer je vanuit je klantbehoefte (market pull), maar nieuwe technieken maken radicaal nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk (technology push). Innovatieve scale-ups vinden daar een markt voor. Om te zorgen dat wij de disruptieve businessmodellen van onze klanten begrijpen, kijken wij ook hoe wij zelf innovatieve toepassingen kunnen inzetten. Great minds think alike.”


Als je je klanten echt wilt helpen moet je als accountantskantoor een partner in crime zijn, stelt Louis. “Dat kan alleen als je begrijpt waar zij zich mee bezig houden en jij zelf ook innoveert. Zodat je klanten zeggen: ik hoor dat deze technische innovatie heel belangrijk gaat zijn, zelfs mijn accountantskantoor is er mee bezig!”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles