European Media Partner

Yarrah: B Corp en pionier in biologische diervoeding

Om duurzaamheid kan niemand meer heen, zeker niet na het verschijnen van het nieuwste klimaatrapport. De tijd om te verduurzamen is nu! Veel bedrijven zijn hier mee bezig en om hun duurzame karakter te benadrukken is de B Corp certificering gewild. Deze certificering geeft aan hoe duurzaam een onderneming is en ook of de leveranciers waarmee worden gewerkt duurzaam zijn. Voor Yarrah, maker van biologische honden-en kattenvoer, was het vanaf de start in 1992 duidelijk dat zij milieu- en diervriendelijk zouden gaan opereren. Waar het verkrijgen van het B Corp certificaat voor veel bedrijven een langdurig en intensief traject is, werd deze door Yarrah in 2019 dan ook snel behaald.

Benefit Corporations, oftewel B Corps worden steeds populairder in Nederland. Het feit dat Albert Heijn vanaf maart 2021 een online webpagina wijdt aan alle B Corps in het assortiment is veelzeggend. Maar wie denkt dat een B Corp certificering het zóveelste keurmerk is, komt bedrogen uit. Wereldwijd krijgt 45 procent van de bedrijven die de assessment invullen de certificering niet. Aan de hand van een waslijst aan vragen moeten bedrijven aantonen hoe duurzaam ze zijn. De vragen hebben betrekking op duurzaamheid in de breedste zin van het woord, zoals hoe energiezuinig de toeleveranciers zijn en hoe transparant het bedrijf is. 


Biologische honden- en kattenvoeding

In tegenstelling tot de meeste bedrijven haalde het volledig biologische honden- en kattenvoermerk Yarrah de certificering in sneltreinvaart, namelijk in slechts zes maanden. CEO Bas van Tongeren heeft wel een verklaring voor de snelle certificering: “Yarrah is in 1992 opgericht en vanaf de start volledig biologisch. Dus al vanaf het begin moest alles in de productieketen precies kloppen. En dan heb ik het niet alleen over ons eigen productieproces, maar ook over dat van de leveranciers waarmee we werken.” Het feit dat een product ‘biologisch’ is, weerhoudt Yarrah er niet van om de kwaliteitsmanager op pad te sturen voor een strenge controle. “Wij leggen de biologische lat extra hoog voor onszelf, zodat we zeker weten dat het écht goed zit. Daarnaast hebben we een aantal jaar geleden besloten om alleen nog maar Nederlandse windenergie te gebruiken en hebben onze geschenken iedere kerst een maatschappelijke insteek. Afgelopen jaar ondersteunden we bijvoorbeeld de horecabranche door te kiezen voor een dinercheque als kerstcadeau voor onze collega’s. Ook onze verpakkingen zijn sinds kort volledig recyclebaar. We zetten kortom alles op alles voor mens, dier en klimaat.”


Impact met B Corp

Ook ziet Van Tongeren de B Corp certificering als een middel om zijn bedrijf scherp te houden. “Of het nu gaat om de inkoop van onze ingrediënten, onze receptontwikkeling of de manier waarop wij onze producten verpakken en vervoeren: wij kijken naar de totale impact en willen hierin de juiste keuze maken. Het B Corp certificaat versterkt deze overtuiging en sluit dus nauw aan op ons DNA. Wij willen ons nu nog meer op de medewerkers focussen om de volgende stap te maken. Employee empowerment, betere ouderschapsverlof- en mantelzorgregelingen en bijvoorbeeld financieel meeprofiteren van bedrijfssuccessen zijn dingen die we nu voorzichtig aan het onderzoeken zijn. We zitten nu op een score van 87.9 punten en we willen graag de 100 puntenbarrière doorbreken.”


Duurzame verpakkingen

“In onze visie nemen we onze rol als voortrekker in biologische diervoeding serieus”, zegt Van Tongeren. “Als het beter kán, dan willen we het ook beter dóen.” Deze zoektocht gaat verder dan biologische ingrediënten en dierenwelzijn. Zo werkt Yarrah als B Corp met meer dan 800 bedrijven aan CO2-neutraliteit vóór 2030. En niet pas in 2050, zoals in het Klimaatakkoord staat. “Waarom twintig jaar wachten als het eerder kan? En onlangs hebben we bijvoorbeeld verpakkingen voor ons droogvoer ontwikkeld die 100 procent recyclebaar zijn.” De diervoedingsindustrie wil vanaf 2030 dat 100 procent van de verpakkingen van gerecyclede of hernieuwbare stoffen zijn gemaakt.  “Daar wilden we niet op wachten”, stelt Van Tongeren. “Door nu al en in één keer met de hele range over te stappen, vragen we best wel veel van onze klanten, het productieproces en de toeleveranciers. Maar toen we eindelijk de beste verpakking voor milieu en huisdier vonden, dachten we: waarom wachten?”


www.yarrah.com

Delen

Journalist

Related articles