European Media Partner

Wil je in de toekomst als bedrijf relevant blijven? Ga dan voor B Corp certificering!

Willen we mens en natuur beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering en de huidige wegwerpmaatschappij, dan moet iedereen werken aan een duurzamere manier van leven en werken. Steeds meer bedrijven streven naar duurzamere standaarden en prestaties binnen de organisatie. Deze duurzame prestaties kunnen middels B corp certificering gemeten worden. 

B Corp staat voor Benefit Cooperation en bedrijven die dit certificaat krijgen streven vrijwillig naar de hoogste standaarden op het gebied van sociale en ecologische prestaties en verantwoordelijkheid. Bedrijven met dit certificaat engageren zich ook binnen een wettelijk kader: bij elke beslissing die het bedrijf maakt moet rekening worden gehouden met de impact ervan op de werknemers, klanten, leveranciers, de samenleving en het milieu, stelt theshift.be. De gedachte achter de certificering is dat het voor bedrijven niet alleen maar moet draaien om het behalen van winst, maar ook moet gaan over de gevolgen voor mens en natuur op de lange termijn . 


Tegenwoordig lijkt het alsof ieder bedrijf al duurzaam onderneemt of in ieder geval de wil heeft om duurzaam te gaan ondernemen. Maar hoe en vooral waar begin je wanneer je je bedrijf duurzamer wilt maken? Het bedrijf B Lab (een non-profit organisatie) verstrekt de B Corp certificeringen en begint het proces met een online aanmelding voor bedrijven die in aanmerking willen komen voor de certificering, meldt voordewereldvanmorgen.nl. Wanneer je aan de wettelijke vereisten voldoet (het bedrijf wordt getoetst aan de hand van vijf thema’s: bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klanten) en de sociale en duurzame waarden echt in de statuten van het bedrijf worden verankerd wordt het bedrijf geverifieerd. Eventueel kunnen er ondersteunende documenten worden ingediend waarop de analisten van B Lab de onderneming beoordelen. Wanneer alles is goedgekeurd wordt de overeenkomst ondertekend en na betaling van een jaarlijkse vergoeding is de B Corp certificering voor jouw bedrijf een feit. 


Nederland kent inmiddels al 125 bedrijven die de B Corp certificering hebben, waaronder Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Auping, is te lezen op businessinsider.nl. Bedrijven met de certificering vormen een gemeenschap die regelmatig effectieve werkwijzen en campagne-ideeën met elkaar delen om elkaar zo ook te helpen verbeteren. Maar de goedkeuringsprocedure staat bekend als zeer pittig. Het assessment voor het B Corp kost veel geld en tijd. De selectie kan soms maanden in beslag nemen. En dan nog behaalt slechts iets meer dan de helft (55 procent) van de wereldwijde aanvragen de certificering. Het is voor vele bedrijven dan ook een grote opluchting wanneer de certificering wordt behaald. 


Niet alleen is het behalen van de B Corp een bevestiging voor bedrijven dat zij op de goede weg zijn en bijdragen aan een duurzamere wereld. Het levert ook nog eens (financiële) voordelen op. Business for good is ook good for business. Een duurzame en circulaire economie is niet alleen een mooi ideaal om na te streven, maar ook een verdienmodel. Momenteel maken we producten, die worden afgedankt en vervolgens verbrand, en dan zijn de producten en waarde weg. Maar als producten aan het einde van hun levensduur weer worden ingeleverd en er vervolgens een tweede leven aan kan worden gegeven dan kan dit voor een verdienmodel zorgen, maar vooral ook voor een gezonde toekomst van onze wereld.


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles