European Media Partner

Werken in een schone en veilige omgeving

We zullen nog tot minstens 28 april zo veel mogelijk thuis moeten werken, maar met een beetje geluk mogen we daarna gewoon weer naar kantoor. Wat echter wel van groot belang is na zo’n lange afwezigheid, is dat dit kantoor brandschoon is.

'Het belangrijkste is om te zorgen dat je personeel ziet dat het pand schoon wordt gehouden zodat zij zich hier veilig kunnen voelen en met een gerust hart terug kunnen naar kantoor.'

Door de Coronacrisis zijn we ons meer dan ooit bewust van het belang van goede hygiëne. We wassen onze handen tot ze rood en rauw zijn, hoesten en niezen in onze elleboog en houden onze appliances goed schoon. Ook als we straks weer op kantoor gaan werken willen we er zeker van zijn dat we werken in een schone en vooral veilige omgeving. Normaal gesproken is schoonmaak een onzichtbare kracht, maar het is nu juist van groot belang dat het overduidelijk is dat er goed schoongemaakt is.


De verwachting is namelijk niet dat de regels van het RIVM omtrent de hygiëne snel zullen versoepelen. Dat betekent dat we ook op kantoor nog steeds vaak onze handen zullen moeten wassen en zullen moeten zorgen dat deurklinken, kranen en andere veelgebruikte zaken goed ontsmet zijn. Vergeet ook bijvoorbeeld je telefoon en je sleutels niet schoon te houden. Het is dus aan te raden om te zorgen voor papierenhanddoekjes in plaats van katoenen handdoeken of luchtdrogers. Ook zullen veel werknemers nog steeds de behoefte hebben om hun handen regelmatig te ontsmetten, dus ook handgelpompjes ophangen in het gebouw kan zeer nuttig zijn. En zorg dat iedereen een eigen pen heeft.


Echter, hygiëne gaat natuurlijk verder dan alleen het ontsmetten van de handen van de medewerkers. Belangrijk is ook het schoonhouden van de omgeving. Ruimten en oppervlakten moeten goed gereinigd worden. Hierbij wordt het aangeraden om werkbladen te reinigen met een neutraal reinigingsmiddel en wegwerpdoekjes.


Ook raden schoonmaakprofessionals en de REHVA aan om te letten op de temperatuur en de luchtkwaliteit op kantoor. Het openzetten van de ramen kan hierbij al enorm schelen. De frisse buitenlucht kan helpen om ziektekiemen van besmette oppervlaktes en uit het gebouw te laten verdwijnen. Airco’s zijn daarentegen een minder goed idee, omdat deze de lucht in het gebouw enkel doen roteren. Vervuilde lucht gaat de airco in en de airco blaast het vervolgens net zo vervuild weer uit. Ook de temperatuur in het pand is volgens het RIVM van invloed op de kwaliteit van de lucht in het pand. Bij een temperatuur van 15 graden of lager kan condensvorming ontstaan, waardoor schimmels en huisstofmijten makkelijker groeien. Te hoge temperaturen zijn echter ook niet goed. Aangeraden wordt om de temperatuur overdag rond de twintig graden te houden.


Daarbij kan het momenteel gunstig zijn om niet elke dag een andere schoonmaakkracht langs te laten komen, zodat het aantal verschillende mensen in het pand beperkt blijft. Het belangrijkste is echter om te zorgen dat je personeel ziet dat het pand schoon wordt gehouden zodat zij zich hier veilig kunnen voelen en met een gerust hart terug kunnen naar kantoor.  De onzichtbare kracht moet zichtbaar gemaakt worden, want werken in een schoon en veilig pand willen we immers allemaal

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles