European Media Partner

Watervrij urinoir wordt steeds populairder

Meer en meer horecazaken en andere bedrijven kiezen voor watervrije urinoirs. Wie de voordelen op een rijtje zet, snapt waarom.

We leven in de 21ste eeuw, technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller en tóch spoelen we urinoirs in Nederland nog altijd door met kostbaar drinkwater. Bizar. Zéker als je bedenkt dat doortrekken makkelijk goedkoper en duurzamer kan.


Wat is dat precies, een watervrij urinoir? Nou, de naam zegt het eigenlijk al: zo’n watervrij urinoir vangt urine op, net als een gewoon urinoir, maar wordt niet gespoeld met water. Bah, maar dat stinkt toch? Nee, juist niet, beweren diverse fabrikanten. Zogenaamde ‘geurafsluiters’ voorkomen stankoverlast. Zo’n geurafsluiter is er in verschillende vormen. Soms zijn het fysieke afsluiters, en soms wordt de urine bedekt met een fris ruikende plantaardige afsluit vloeistof, zo is te lezen op de site van Stichting Stimular. Deze stichting vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheidsorganisaties en zorgaanbieders.


Nog een pluspunt van een waterloos urinoir: het zou hygiënischer zijn. “Waterloze urinoirs hebben namelijk geen spoelrand, en juist hieronder hoopt vuil zich op”, zegt Remco de Bruijn, producent van waterloze urinoirs bij Mr. Friendly. Ook prettig: zonder water is er geen duur spoelsysteem nodig, volgens hem. Bij reguliere urinoirs, met onvoldoende doorstroming, ontstaat door kalk uit het spoelwater al snel urinesteen, dat achterblijft in de leidingen en onder de spoelrand. Dat geeft nare geurtjes en zorgt voor verstoppingen. “Mensen die waterloze urinoirs bezitten, hoeven de loodgieter dus veel minder vaak te bellen! Het blijft natuurlijk wel nodig om de urinoirs regelmatig schoon te maken”, aldus De Bruijn. Hoe? Heel simpel, door er een doek overheen te halen. Schoonmaken met water kan overigens ook gewoon.


Watervrije urinoirs zijn makkelijk te onderhouden. “Zowel het reinigingsproces als het vervangen van de geurafsluiter, kan door iedereen - in enkele seconden- worden uitgevoerd,” zegt Remco de Bruijn. De urine kan door het riool met het overige afvalwater worden afgevoerd, of apart worden opgevangen voor gescheiden verwerking, In het laatste geval kan urine worden verwerkt tot bijvoorbeeld mest, waardoor het gebruik nóg beter voor het milieu is. Waterloze urinoirs kunnen worden geplaatst in (grote) openbare gebouwen of bij horecazaken


Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen voor waterloze urinoirs. Zo werkt Dierentuin Blijdorp met de watervrije urinoirs. “Deze werken probleemloos”, liet de dierentuin weten in een interview met Cleantotaal. Ook Schiphol en alle Nederlandse filialen van McDonald’s werken met watervrije urinoirs. Bij de levensduur van een gewoon urinoir wordt er gemiddeld 400.000 liter schoon drinkwater gebruikt, soms kan dit zelfs oplopen tot 600.000 of 800.000 liter.


Een waterloos urinoir is niet alleen goedkoper als je een horecazaak hebt, waar veel wordt getoiletteerd, maar is daarnaast duurzamer. “Daarom worden waterloze urinoirs steeds populairder”, zegt De Bruijn. Met een waterloos urinoir draag je als ondernemer bij aan “Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen” (MVO). Het enige nadeel: wie wil overstappen op waterloze urinoirs, zal eenmalig moeten investeren. Maar ook daar bestaat een oplossing voor: waterloze urinoirs die zijn voorzien van ingebouwde displays. Hiermee kan de ondernemer eigen commerciële boodschappen en externe advertenties tonen. Zo worden er reclame-inkomsten gegenereerd vanuit het urinoir. Klanten worden tijdens het urineren in contact gebracht met allerlei verschillende producten en acties. Op drukke locaties worden deze urinoirs zelfs helemaal kosteloos ter beschikking gesteld. Op deze manier wordt de kostenpost een verdienmodel.


Delen

Journalist

Marith Iedema

Related articles