European Media Partner

Water, smeermiddel van het lichaam

Water is onmisbaar voor ons. Water zorgt in ons lichaam voor de opname van voedingsstoffen, de afvoer van afvalstoffen en is belangrijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur. Niet zo gek dus dat we flink wat water moeten drinken, tot zo’n 2 liter per dag, om gezond te blijven. 

Water is een bouwstof, een transportmiddel van voedingsstoffen en afvalstoffen, en belangrijk om ons lichaam op temperatuur te houden.

Wat zouden we zonder water moeten beginnen? Nu, eigenlijk helemaal niets. Water is cruciaal om te overleven. Wie niets meer drinkt krijg snel heel erge dorst. Kort daarna word je licht in je hoofd en kun je niet meer nadenken. Enkele dagen later krijg je spierkrampen, een delirium en kort daarna, binnen drie tot vijf dagen na het stoppen met water drinken, leg je het loodje.


Water dient verschillende functies in ons lichaam. Water is een bouwsteen; het bevindt zich in de cellen en tussen de cellen. Water is ons transportmiddel. Het brengt voedingsstoffen, mineralen en vitamines naar de cellen en voert de afvalstoffen via de urine weer af. En ook is water belangrijk om onze lichaamstemperatuur te reguleren. 


Hierin speelt water een belangrijke rol, omdat het als eigenschap heeft dat het niet snel warm wordt. Er is veel energie nodig om het water in temperatuur te laten stijgen (of dalen). Invloeden van buitenaf, warm of koud weer, hebben daardoor niet zo veel gevolgen voor onze lichaamstemperatuur. Daarnaast is veel energie nodig om water te doen verdampen. Zo onttrekt ons zweet veel warmte aan ons lichaam voor het verdampt, wat handig is als door hitte of inspanning onze lichaamstemperatuur stijgt.


Pasgeborenen bestaan voor 75 procent uit water. Dat percentage neemt gedurende het leven af. Een volwassene bestaat voor ongeveer 60 procent uit water, oftewel 45 liter bij een lichaamsgewicht van 75 kg. Bij ouderen is het aandeel van water tot de helft gedaald.


Dagelijks verliezen we ongeveer 2,5 liter vocht. Via het bezoek aan het toilet raken we logischerwijs het grootste deel daarvan kwijt, maar ook via uitademen en zweet verliezen we bijna een liter water per dag. En natuurlijk, als het warm is of tijdens het sporten loopt het vochtverlies op.


Die 2,5 liter water zal dagelijks aangevuld moeten worden. Deels komt dat uit onze voeding, zo’n 600 ml per dag, en deels komt het vocht vrij bij de stofwisseling in ons lichaam. De rest zullen we door te drinken moeten aanvullen; dat kan met koffie, maar thee en vooral water zijn aan te bevelen.


Frisdrank is, hoe lekker ook, minder effectief. Het koolzuur in de frisdrank fopt de receptoren in onze mond en keel. Die geven door de bubbels eerder een signaal af aan onze hersenen dat het vochttekort is aangevuld. Al voordat de dorst werkelijk gelest is, is het dorstgevoel verdwenen.


Kortom, om een hele dag scherp te blijven of langer gezond te blijven is water onmisbaar. Begin de dag met één tot drie glazen water (of thee) en drink daarna de hele dag door nog enkele glazen. Wie dat laatste wat meer moeite kost, kan proberen een routine in te bouwen door bijvoorbeeld een glas water te nemen als je toch op moet staan.

Feit

Wie in de hitte actief is, kan het best schaafijs nemen. Het schaafijs koelt het lichaam extra af wanneer het smelt. Als je een kilo schaafijs eet, daalt je lichaamstemperatuur met een halve graad. De warmte die door de inspanning vrijkomt, wordt eerst gebruikt om ons lichaam weer op temperatuur te brengen. Zo hou je inspanningen in de hitte langer vol.

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles