European Media Partner

Waarom moeten B2B-leiders in Europa digitaal vooruitstrevender worden?

De helft (49 procent) van de Europese bedrijven heeft de afgelopen twaalf maanden een omzet- of winstdaling gemeld en verwacht geen verbetering in het komende jaar. In plaats van de budgetten te verlagen hebben visionaire B2B-organisaties in de VS en Azië tijdens de pandemie de leiding genomen door te investeren in lange termijn initiatieven voor strategische en interactieve klantinteracties.

Gartner voorspelt dat in 2025 80 procent van het B2B-verkoopproces tussen kopers en verkopers via digitale kanalen zal plaatsvinden. Middelen die vóór de pandemie gebruikelijk waren, zoals passieve PowerPoint presentaties, brochures voor evenementen, briefingcentra, analisten bijeenkomsten en trainingen zijn niet langer de oplossing. Marketing managers die de afdelingsoverschrijdende digitale transformatie hebben omarmd en silo’s hebben doorbroken zullen sterker uit de crisis komen met een aanzienlijk hogere ROI. Deze noodzakelijke verandering is in heel Europa langzamer verlopen. In vergelijking met Amerikaanse B2B-bedrijven verkeren meer Europese bedrijven (38 procent) in financiële nood als gevolg van de pandemie. 


Om deze kloof te verkleinen is ‘wachten tot de storm gaat liggen’ onvoldoende. Het is belangrijk om de nieuwe manieren te omarmen, zodat bedrijven hun toegevoegde waarde op een heldere, consequente en visueel aantrekkelijke manier kunnen overbrengen. De bedrijfsbrede digitale toepassingen voor klantinteractie moeten voor kostenefficiëntie, effectiviteit en flexibiliteit zorgen en herbruikbaar zijn zowel face-to-face als virtueel. Europese leiders kunnen niet langer wachten. Om te voorkomen dat ze marktaandeel verliezen is deze digitale verandering noodzakelijk middels strategische investeringen voor de lange termijn.

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles