European Media Partner

Voorzitter VNO-NCW : Weer aan de weg timmeren met de internationalisering van je bedrijf

Terwijl ik aan dit voorwoord begin reis ik terug van het staatsbezoek aan Berlijn. Mijn eerste buitenlandse reis is een feit. Terwijl ik 20 september vorig jaar aantrad. In een normaal jaar zou een VNO-voorzitter er al gauw zo’n vier handelsmissies op hebben zitten. Het voelt dan ook allemaal nog een beetje onwennig na een jaar online meetings.   

Hoe goed een aantal internationale digitale activiteiten ook waren, ik merkte meteen wat een meerwaarde het heeft om elkaar weer in het echt te zien. Zo leerde ik mijn Duitse collega’s eindelijk persoonlijk kennen in plaats van via een ‘schermpje’. Samen willen we werken aan een sterker Europees handels- en innovatiebeleid en meer samenwerking met Duitsland, bijvoorbeeld op waterstof. Met een kop koffie en een biertje hoor je dan net even wat meer en begrijp je elkaar beter om echt concrete afspraken te maken.  

 

Ook ga je als je zo voor het eerst weer over de grens bent met andere ogen naar ons eigen ‘kikkerland’ kijken. Hier in Duitsland is op dit moment het aantal COVID-besmettingen substantieel lager dan in Nederland. Maar ze zijn ook veel strenger. Ik hoop dat de toename in de besmettingen in Nederland het herstel niet gaat hinderen. Want verder ziet de toekomst er weer een stuk rooskleuriger uit. De economische voorspellingen gaan voor dit en komend jaar al weer over de drie procent groei. Maar: er is nog wel veel onzekerheid en we hebben vorig jaar een flinke investeringsachterstand opgelopen.  

 

We kunnen dus als gezegd weer meer zakelijk reizen, zij het nog met de nodige hordes. En we hebben ook wel wat in te halen. Afgelopen jaar ging namelijk zo’n tien procent minder bedrijven aan de slag met expansie in het buitenland dan het jaar ervoor. Terwijl internationalisering van groot belang is -met name voor het mkb- voor groei. Vergeet niet: 34 procent van ons nationaal inkomen verdienen we over de grens. Zorgwekkend is dat vooral de wederuitvoer sterk groeit (vorig jaar 21 procent!). Terwijl we aan één euro dienstenuitvoer 63 cent verdienen en aan één euro goederenexport van eigen makelij 51 cent. Voor de wederuitvoer is dit maar 14 cent.  

 

In onze nieuwe koers is het vergroten van het verdienvermogen, naast duurzaamheid en inclusiviteit, dan ook dé prioriteit. Onze toekomstige groei moet daarbij voor een belangrijk deel komen van het vergroten van marktaandelen in Europa, maar vooral ook op groeimarkten elders. Veel van de groei van de wereldeconomie vindt het komende decennium buiten Europa plaats. Dat we weer meer kunnen reizen -in combinatie met de toegenomen contactmogelijkheden online- vergroot de mogelijkheden voor internationalisering en optimalisatie van je bedrijfsvoering. Samen kunnen we zo internationaal weer aan de weg timmeren en Nederland met onze prachtige duurzame producten en diensten op de wereldkaart blijven zetten.  


Delen

Journalist

Ingrid Thijssen

Related articles