European Media Partner

Voorkom een vitaminetekort

Vitamines zijn hard nodig om gezond te blijven. Ons lichaam maakt deze zelf niet, of niet genoeg aan, en daarom is het van groot belang om gezond te eten, zodat je deze belangrijke stoffen alsnog binnenkrijgt.

Een tekort aan vitaminen kan zeer ongezond zijn. Denk bijvoorbeeld aan schippers die vroeger vaak scheurbuik kregen door een tekort aan vitamine C. Tegenwoordig komt dit bijna niet meer voor, al zijn er nog steeds mensen die niet genoeg fruit en groente eten en de ziekte ontwikkelen.


Veel vaker hoor je over een tekort aan Vitamine D, zo stelt Mijngezondheidsgids.nl. Deze stof is verantwoordelijk voor sterke botten, een goede spierfunctie en de aanmaak van serotonine, het stofje waar je je gelukkig door voelt. Deze stof krijg je binnen via zonlicht, waardoor het in Nederland, zeker in de winter, lastig is om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen. De symptomen merk je vaak pas op de langere termijn, maar een tekort aan vitamine D kan bijvoorbeeld leiden tot botontkalking en een verminderde spierfunctie. Ook spreken veel mensen in de winter van een dipje.


Een ander veelvoorkomend vitaminetekort is een tekort aan Vitamine B12. Deze vitamine is cruciaal voor de bloedaanmaak en een goede werking van de hersenen. Deze stof kan het lichaam niet zelf aanmaken, en moet je dus echt uit je voeding halen. Je vindt het vooral in vlees, zuivel en vis, en daarom hebben vooral vegetariërs en veganisten last van tekorten. Zij moeten daarom vitamine B12 bijslikken.


Ook een tekort aan magnesium, ijzer of calcium komt regelmatig voor, maar met een gevarieerd en gezond dieet kan er weinig misgaan.

Delen

Journalist

Related articles