European Media Partner

Voorbereiding nodig voor vlotte doorstroom goederen na Brexit

Nederlandse ondernemers moeten zich nu al voorbereiden op douanezaken na de Brexit. 

"De Brexit raakt 35.000 ondernemers die nu nog totaal geen ervaring hebben met het doen van douanezaken"

'Deal or no deal': op 29 maart stapt het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Hoewel er druk wordt onderhandeld over de scheidingsvoorwaarden, is de tijd kort en een 'harde Brexit' een reëel scenario. Het Verenigd Koninkrijk wordt dan een zogeheten ‘derde land’ en Nederlandse bedrijven die goederen im- en exporteren van en naar het land krijgen dan te maken met douaneformaliteiten. Op alle logistieke knooppunten, zoals Schiphol en de grote havens van Amsterdam en Rotterdam, maar ook de havens van IJmuiden, Vlissingen en Moerdijk, zijn de gevolgen hiervan straks duidelijk voelbaar. 


Alle partijen in de logistieke ketens van de Nederlandse havens delen informatie via Portbase. Dit 'Port Community System' maakt informatie-uitwisseling tussen bedrijven en overheden (waaronder de Douane) mogelijk, zodat logistieke processen sneller en efficiënter verlopen. Het systeem kent 15.000 aangesloten gebruikers, is van en voor de havencommunity en heeft geen winstoogmerk. "Havenlogistiek is een van de meest complexe processen ter wereld", vertelt Iwan van der Wolf, directeur van Portbase. "Een veelvoud aan spelers, waaronder rederijen, agenten, terminals, expediteurs, verladers, nautische dienstverleners en overheden zijn betrokken als schakel in de keten. Allemaal moeten ze zaken met elkaar doen en zijn ze afhankelijk van elkaar voor een efficiënt lopend proces.”


Met het doen van douaneaangiftes zal de informatiebehoefte alleen maar verder toenemen. Veel bedrijven, waaronder vrachtvervoerders en veerbootmaatschappijen, doen zaken in het Verenigd Koninkrijk en deden dat tot nu toe zonder beperkingen. "Wie nu goederen vervoert van Liverpool naar Rotterdam, heeft net zo min te maken met formaliteiten als bij het vervoeren van goederen tussen Rotterdam en Breda", zegt Bert Wiersema, directeur Handhavingsbeleid van de Douane. "Als de harde Brexit een feit is – en daar bereiden we ons op voor – zijn goederen aan restricties onderhevig en is er een aangiftesysteem. Daar maken we ons zorgen over, want dit raakt veel ondernemers die daar totaal geen ervaring mee hebben. We hebben ruim 35.000 bedrijven geïdentificeerd die op dit moment geen douanezaken doen en wel handelen met het Verenigd Koninkrijk." 


Deze bedrijven moeten zich op verschillende manieren voorbereiden. Zo is een zogeheten EORI-nummer nodig om zich te kunnen identificeren bij de Douane. Dit is een identificatienummer dat nodig is wanneer een bedrijf bijvoorbeeld aangifte doet of een vergunning aanvraagt bij de Douane. "Dit kost niets, behalve tijd. Doe je het een week voor de Brexit, dan ben je te laat." Daarnaast moeten ondernemers zich voorbereiden op het doen van elektronische aangiften. Aangiften kunnen worden gedaan door de importeur/exporteur zelf of namens deze door een Douane-expediteur. Als de aangifte zelf wordt gedaan, dan is het belangrijk om te beseffen dat hiervoor speciale douane-aangiftesoftware en een aansluiting naar de Douane nodig is. Deze speciale software kan de ondernemer aanschaffen op de markt of zelf bouwen.


Als een bedrijf goederen importeert uit een niet-EU-land moet het btw betalen bij de Douane bij de aangifte ten invoer. Het is ook mogelijk om de verschuldigde btw bij import aan te geven in de reguliere btw-aangifte, hiervoor is een vergunning artikel 23 wet OB nodig. Met een dergelijke vergunning hoeft het bedrijf geen btw te betalen bij de Douane bij iedere aangifte ten invoer, maar kan dit periodiek in de reguliere btw-aangifte. "Vooral voor importeurs is deze vergunning belangrijk. Het aantal aanvragen loopt op dit moment nog niet storm."


"Wat ons zorgen baart is dat de meeste partijen een afwachtende houding aannemen", zegt Van der Wolf. “Maar omdat het zoveel partijen zijn zal het op het laatste moment lastig zijn om alles op tijd geregeld te krijgen." Met name ferrybedrijven ziet hij als spilspelers. Portbase is samen met ferrybedrijven, de Douane en verschillende belangenorganisaties een samenwerking gestart om te kijken welke aanpassingen nodig zijn in het gemeenschappelijke informatiesysteem. Samenwerking tussen alle partijen in de logistieke sector is zeer belangrijk, benadrukt de directeur van Portbase. "Ferrybedrijven zijn een toegangspoort waarlangs veel vervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk plaatsvindt. Wij moeten ervoor zorgen dat de informatie in de keten vooraf beschikbaar is voor de opvolgende partij, zodat douaneformaliteiten snel afgehandeld kunnen worden. Met duidelijke data voor iedereen kunnen vrachtwagens ook na 29 maart zonder problemen nog de boot op en af."

Feit

Veel bedrijven krijgen te maken met nieuwe verplichtingen in de logistieke keten als gevolg van de Brexit. Volgens recent onderzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken is slechts 18 procent van de bedrijven zich hierop aan het voorbereiden. Opstoppingen en vertragingen bij het goederenvervoer zijn hierdoor, anders dan veel bedrijven zich momenteel realiseren, een meer dan reëel scenario.

Delen

Journalist

Koos Plegt

Related articles