European Media Partner

Vitaminetekort ook negatief effect op spieren

Voor een goede groei en ontwikkeling van je lichaam zijn vitamines onmisbaar. Wanneer je lichaam een vitamintekort heeft, kan het leiden tot lichamelijke maar ook vele geestelijke klachten, zoals vermoeidheid, lusteloosheid en slapeloosheid.

Vitamine C, D en E zijn van belang voor botten, tanden en spieren. Een tekort aan deze vitaminen resulteren in lichamelijke disfuncties zoals gevoelig tandvlees tot loszittende tanden, geringe weerstand tegen infecties, pijnlijke gewrichten maar ook spierproblemen zoals krampen en spierzwaktes. Waar het lichaam vitamine D natuurlijk kan aanmaken door invloed van zonlicht, is Vitamine C is te vinden in vers fruit en citrusvruchten. Daarnaast kan vitamine D ingenomen worden via voedingsproducten als vette vis en vlees en eieren. Ook wordt vitamine D in Nederland toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Vitamine E zit in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. 


Het belang van vitamine B wordt echter vaak nog onderschat. Een tekort aan vitamine B kan ook de spieren aantasten in vormen als spierpijn en spierzwakte, maar daarnaast ook veel geestelijke klachten opleveren, variërend van concentratie, depressiviteit en dementie. Om een vitamine B-tekort tegen te gaan, worden voedingsproducten als granen, noten, groenten, peulvruchten, melkproducten, eieren, vlees en vis aanbevolen. Skip je deze producten omdat je bijvoorbeeld een vegan dieet volgt of een voedingsallergie hebt? Dan zijn er voldoende supplementen om in deze behoefte te voorzien.

Delen

Journalist

Esra Buke

Related articles