European Media Partner

Vitaliteit en werkgeluk op de (thuis)werkvloer, belangrijker dan ooit

Juist nu is het meer dan ooit van belang bezig te zijn met de vitaliteit van medewerkers. Je ziet en spreekt ze vaak minder, en dat vraagt een andere invulling van vitaliteitsmanagement. Het is een tijd waarin een noise cancelling koptelefoon voor thuis kan bijdragen aan het werkgeluk.

In de kern gaat het er bij vitaliteit om dat je je fit voelt en de veerkracht hebt dat te doen wat je graag wilt doen. “Zowel op individueel als op organisatieniveau”, vertelt Rianneke van der Kooi, expert op het gebied van gezonde organisaties. “Een gezonde organisatie heeft inzicht in waar ze staat qua gezondheid, weet welke uitdagingen er spelen en hoe deze op te pakken. Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn continue processen, niet iets wat je met een eenmalige meting of actie op kan lossen.” Expert Govert Ho voegt toe dat het stimuleren van een gezonde bedrijfscultuur, leiderschap met aandacht voor alle aspecten van vitaliteit, ontwikkelmogelijkheden en het stimuleren van zelfmanagement op het gebied van gezond leven hierin cruciaal zijn. “Uiteraard gaat het ook over ziekteverzuim en productiviteit, maar dat zien wij meer als uitkomsten.”


We weten natuurlijk dat we door vergrijzing langer moeten doorwerken en dat de digitale werkomgeving verdere inactiviteit stimuleert. “Er wordt simpelweg ongezonder geleefd en data wijst uit dat er steeds meer stress en burn-outs zijn”, stelt Van der Kooi. “Aan de slag gaan met vitaliteit biedt grote voordelen, niet alleen voor de productiviteit en het verzuim van medewerkers, maar juist ook voor dat werkgeluk. Gezonde organisaties zijn energieker en leuker om in te werken, en halen betere resultaten. In het bereiken hiervan heeft iedereen zijn verantwoordelijkheid, maar management en HR kunnen hier zeker aan bijdragen.” Ook nu dat op afstand moet, stelt Ho. “Een preventief medisch onderzoek geeft inzicht in hoe het ervoor staat met de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van medewerkers. Zo kan je als organisatie op basis van data bepalen wat echt nodig is en kan je hiermee gericht aan de slag. Door de inzet van gamification en thuistests kan dit ook prima op afstand en volledig coronaproof.”


Op de vraag hoe we dit in de praktijk tot een succes kunnen brengen zegt Van der Kooi: “Gezondheid gaat eigenlijk altijd hand in hand met gedrag. Om tot een gezonde organisatie te komen is het dus ook nodig gedrag te begrijpen. Individuele medewerkers zijn vaak geneigd zich aan te passen aan de ‘sociale norm’ in een bedrijf. Het is dus belangrijk te stimuleren dat deze norm een gezonde norm is. We weten dat nieuw gedrag aan het begin vaak nog makkelijk is, maar het echt volhouden is uitdagender. Nudges helpen als subtiele stimulansen voor dit nieuwe gedrag. Je geeft ze als het ware een zetje in de goede richting. Bijvoorbeeld door in het bedrijfsrestaurant de gezonde keuzes vooraan te zetten en de kroketten achteraan. Dat is effectief én ethisch, medewerkers behouden hun keuzevrijheid.” 


Werkgeluk hangt dus van veel dingen af waarbij gezondheid en vitaliteit een belangrijk fundament zijn. “Corona heeft invloed op de mentale en fysieke gezondheid, en op de bewustwording van gezondheid”, vertelt Ho. “Die is met 34% gegroeid. Bij het stimuleren van vitaliteit is het voor organisaties belangrijk een aanpak te hebben met elementen die voor iedereen beschikbaar zijn in combinatie met persoonlijke trajecten. Denk bijvoorbeeld aan leiderschapstrainingen over in verbinding blijven met je medewerkers, maar ook aan het stimuleren van een collega om een ommetje te maken tussen de middag. Uiteindelijk moet de vitaliteitsaanpak altijd zijn afgestemd op de behoeften van medewerkers. En dat start weer met inzicht. ”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles