European Media Partner

Verzuim betekent niet altijd een zieke werknemer

Wanneer een werknemer zich niet in staat voelt om te werken, meldt hij of zij zich vaak ziek en belandt zo al snel in het verzuimproces. Maar is de werknemer wel echt ziek, medisch gezien? Of speelt er bijvoorbeeld het verlies van een dierbare en een bijbehorend rouwproces? En heeft de werknemer daarom eigenlijk vooral behoefte aan andere werktijden?


Suzanne Aerts, Organisatieadviseur bij Mensely


Wat is de reden dat het verzuim toeneemt?

“Het afgelopen jaar zagen we een aantal interessante dingen. In ‘het oude normaal’  waren er organisaties waar de medewerkers gewend waren om elkaar te treffen op kantoor en de fysieke aanwezigheid ook werd verwacht. En met een hoge werkdruk in combinatie met bijvoorbeeld kleine kinderen thuis kon dit in verzuim resulteren. Door het thuiswerken kreeg deze groep echter meer autonomie en regelruimte, met als gevolg meer balans en minder verzuim. Je ziet dan ook dat het verzuim in organisaties momenteel vooral te maken heeft met bijvoorbeeld besmetting en het in quarantaine moeten zitten.”


Verzuim heeft dus niet veel met echt ziek zijn te maken volgens jou?

“Nee, ook niet voor de coronacrisis. Dit omdat er medisch gezien in veel gevallen niet veel aan de hand is met de werknemer die zich ziek heeft gemeld. Voor een medewerker is het belangrijk wanneer hij of zij zich ziek meldt dat er even niet gewerkt hoeft te worden en dat dit geen loon kost. Dat wil echter niet zeggen dat de werknemer daarmee ook echt krijgt wat hij nodig heeft. En het vervelende is, dat wanneer op de ziekmeldingsknop wordt gedrukt, eigenlijk alle deuren richting de werkgever dicht gaan, vanwege de AVG-wetgeving. Terwijl juist in het begin een gesprek met de werkgever gewenst is waarbij besproken wordt wat de werknemer nodig heeft. Misschien heeft die bijvoorbeeld alleen behoefte aan andere werktijden of een gesprek met een rouwspecialist.”


Welke rol kan situationeel leiderschap hierin spelen?

“Bij situationeel leiderschap stelt de werkgever eigenlijk de simpele vraag: ‘wat heeft de werknemer nodig?’. En de meeste werknemers kunnen dat prima zelf bepalen en aangeven. Het is aan de werkgever om open te staan en de werknemer te bieden waar de werknemer baat bij heeft. En voor een cultuur te zorgen die is gericht op het helpen van de werknemer en niet om deze gelijk in het ziekteverzuim te duwen.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles