European Media Partner

Vertrouw niemand als het gaat om gevoelige (bedrijfs-)informatie

In het begin van de coronacrisis waren er een aantal interessante ontwikkelingen. Iedereen kon ineens ‘goed’ digitaal thuiswerken en van de thuiswerkplek moest een foto gedeeld worden via sociale media. Bijzonder, want vaak werd met naam en biertje in de hand een screenshot van alle collega’s gedeeld van de online vrijdagmiddagborrel op social media. 

“Dat zou ik nooit willen, want stel je gaat solliciteren bij een volgende werkgever en die ziet na een rondje social media ook deze foto”, vertelt Mary-Jo de Leeuw, cybersecurity- expert. “Daarnaast waren bedrijven en de thuiswerkers helemaal niet zo goed voorbereid op het thuiswerken als zij dachten. Zo kon ik bij één van mijn opdrachtgevers bij bestanden van de directie en hadden medewerkers bij diezelfde opdrachtgever op hun laptop vaak helemaal geen antivirussoftware.”


Gelukkig zie je wel een kentering, aldus De Leeuw. “Op LinkedIn zie je op dit moment gelukkig geen foto’s meer van de online vrijdagmiddagborrels gedeeld worden. Het belangrijkste wat je wilt voorkomen in deze situatie, waarin we nog altijd thuiswerken en dat voorlopig ook nog wel even blijven doen, is dat belangrijke informatie lekt. Je wilt niet dat concurrenten zien waar je aan werkt en hier hun voordeel mee kunnen doen. Bovendien ben je ook op een bepaalde manier chantabel als je concurrent beschikt over jouw gevoelige bedrijfsinformatie. Daarnaast wordt er massaal online gefraudeerd. Ook zijn de winkels door de coronacrisis leger waardoor criminelen de weg naar onlinefraude hebben gevonden. En dat geldt ook fraude via WhatsApp dat explosief is gestegen. Fraudeurs doen zich ook voor als bankmedewerkers die het geld van de mensen ‘veilig’ wilden stellen voor de coronacrisis. Velen zijn hier ingetrapt, ook hoogopgeleiden, en dat vind ik opzienbarend.”


De overheid is namelijk al jaren bezig met voorlichtingscampagnes, vervolgt De Leeuw. De boodschap komt totaal niet over want elke keer blijven we toch denken: dat gebeurt mij niet en is het meest gebruikte wachtwoord al jaren ‘123456’. Ik zou dan ook graag een campagne zien die niet lijkt op wat hiervoor al is gezegd. Immers is in ongeveer acht jaar de boodschap nauwelijks aangekomen.”


Niemand vertrouwen klinkt ongelooflijk negatief, besluit De Leeuw. “Maar als het gaat om informatieveiligheid is dat wel een goed idee. Nu het thuiswerken de nieuwe norm is moet je niet via whatsapp vertrouwelijke gesprekken gaan voeren en moet je meteen, als je dat nog niet hebt gedaan, een virusscanner installeren op je laptop. En durf om hulp te vragen aan een professional als je er niet uitkomt. Wees goed voorbereid en vertrouw niet iedereen op hun woord. Vandaag de dag zijn er teveel kwaadwillenden die ook graag (online) informatie van buurman Piet willen hebben.”

Delen

Journalist

Related articles