European Media Partner

Veranderen met MACH-snelheid

Vandaag de dag zijn er enorm veel online retailers waarvoor de huidige, monolithische e-commerce platformen niet langer de diensten bieden die zij nodig hebben. Lang waren deze platforms een veilige optie waarop alles voor de retailer geregeld was, maar de huidige markt vraagt om meer flexibiliteit dan deze platformen kunnen bieden. Technologie op basis van het MACH principe stelt bedrijven in staat sneller en flexibeler veranderingen aan te brengen aan hun digitale kanalen, waardoor zij beter kunnen inspelen op de wensen van hun klanten, waar deze zich ook bevinden.

MACH staat voor Microservices, API, Cloud en Headless, zo stelt commercetools in hun whitepaper Making the Switch to MACH. MACH biedt online retailers de mogelijkheid een flexibel framework op te zetten waarin je alle functionaliteiten en features die je nodig hebt kunt aanpassen op de behoeften van jouw bedrijf en jouw klanten. Het biedt een flexibele basis die gemakkelijk aan te passen en/of op te schalen is, afhankelijk van de fase waarin jouw bedrijf zich op dat moment bevindt. Met MACH bouw je als het ware je eigen e-commerce platform van de grond af op, met allerlei verschillende componenten die afzonderlijk van elkaar aan te passen zijn.


MACH technologie rust dus op vier pilaren, te beginnen met Microservices. Een platform dat gebaseerd is op microservices geeft je de flexibiliteit elk onderdeel van je services apart op te bouwen, te wijzigen en ermee te experimenteren. Omdat elke microservice onafhankelijk werkt, is het een stuk gemakkelijker deze te ontwikkelen, te testen en te onderhouden. API-first zorgt ervoor dat je gemakkelijk nieuwe functionaliteiten aan je platform kunt toevoegen. Je hebt hierdoor snel en gemakkelijk de data die je nodig hebt tot je beschikking en het geeft je de mogelijkheid verschillende systemen aan elkaar te koppelen, een CRM en een CMS bijvoorbeeld. Om deze snelheid en flexibiliteit mogelijk te maken, is het noodzakelijk een e-commerce platform te realiseren dat cloud native is. Hierbij worden applicaties niet alleen opgeslagen in de cloud, maar worden ze hier ook ontwikkeld. Alles gebeurt dus in de cloud, waardoor je sneller toegang hebt tot informatie, je sneller kan inspelen op veranderingen in de markt en je ongelimiteerd kan op- en afschalen.


Als laatste is er dan nog Headless commerce. Waar front- en back-end bij de traditionele platforms onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is dit bij Headless commerce juist het tegenovergestelde. De front- en back-end van je webshop worden hierbij losgekoppeld, waardoor de verschillende teams binnen je organisatie onafhankelijk van elkaar wijzigingen kunnen doen die geen gevolgen hebben voor de ander. Je kunt hiermee gemakkelijk wijzigingen in de front-end doorvoeren, bijvoorbeeld om je webshop geschikt te maken voor nieuwe devices en je kan hierdoor snel schakelen en je webshop aanpassen naar de vraag van je klanten. Wat er ook gebeurt.


Een van de meest waardevolle features van een headless platform is dat het dient als een ‘single source of truth’, het is een plek waar alle data met betrekking tot producten, klanten, shipping, prijzen en dergelijke samenkomen. Het geeft je de vrijheid alles te bouwen wat je je maar kunt bedenken om zo de klantervaring te verrijken en je klanten een vlekkeloze klantreis te bieden. Op alle digitale platformen.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles