European Media Partner

Veilig communiceren met een klantportaal

In contact blijven met klanten was altijd al belangrijk voor bedrijven en in de huidige tijd is de behoefte aan contact alleen maar sterker toegenomen. Nu blijkt dat face-to-face afspreken niet altijd de beste optie is, vallen we massaal terug op e-mail. Maar is dat eigenlijk wel veilig?

“E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel in Nederland”, vertelt Patrick Bongaerts, expert op het gebied van klantportalen. “Het is snel, simpel en goedkoop en iedereen gebruikt het. Die voordelen zijn tevens ook de grootste nadelen. Omdat het goedkoop en toegankelijk is maken cybercriminelen hier in toenemende mate misbruik van.” Denk bijvoorbeeld aan berichten die op deze manier onderschept worden of waarvan blijkt dat de afzender niet degene is die je verwacht. Uit onderzoek blijkt dat 91 procent van alle cybercriminaliteit start met het onderscheppen van slechts één e-mail. 


Daarnaast is de gemiddelde mailbox volgens Bongaerts een groot moeras, waarin het overzicht mist. “Je zit in een hooiberg en zoekt daarin naar die ene speld. Spamfilters werken fantastisch, maar soms ook iets te goed. Hoe vaak komt het wel niet voor dat er bij een online aanmelding alvast bij staat dat je voor de bevestigingsmail ook even je spamfolder moet checken? Toch blijven we dat medium veel gebruiken, want er was tot voor kort eigenlijk geen goed alternatief.”


Klantportalen kunnen hiervoor een veilige en eenvoudige uitkomst bieden. “Je ziet dat veel grote bedrijven al gebruik maken van een klantportaal. Als je iets moet regelen met de bank of een overheidsinstantie, dan doe je dat altijd in een beveiligde omgeving”, vertelt Bongaerts. “Je gaat hen niet meer bellen of mailen en wanneer je toch een mailtje of belletje van hen ontvangt gaan er gelijk alarmbellen af, omdat je weet dat ze hun communicatie normaal gesproken altijd via het klantportaal doen. Zo’n klantportaal is daarom simpeler, overzichtelijker en veiliger.”


Wat een klantportaal zo veilig maakt, is het feit dat je een gesloten communicatieverbinding hebt, in tegenstelling tot e-mail. “Jij bepaalt of iemand toegang krijgt tot het klantportaal of niet”, vertelt Bongaerts. “Het is geen publieke open verbinding zoals een website of e-mail.” Ook heb je bij een klantportaal geen data op je eigen computer of toestel staan. “Alles blijft in de Cloud en staat encrypted op de servers. Bijkomend voordeel is dat je altijd, overal en via elk toestel beveiligd toegang hebt tot je waardevolle gegevens.”


Bij kleinere bedrijven zijn klantportalen echter nog niet aan de orde van de dag. “Dat komt omdat het altijd een behoorlijke investering in geld en tijd kostte”, stelt Bongaerts.  “En dan moet je het, zodra je dat portaal eenmaal hebt, ook nog onderhouden. Dat betekende dat het voor veel kleine partijen niet aantrekkelijk was een klantportaal te gebruiken. Nu zijn er echter partijen die deze techniek off-the-shelve kunnen leveren, waardoor bedrijven snel, simpel en goedkoop een klantportaal kunnen inrichten.”


Gelukkig maar, want ook zzp’ers en mkb’ers worden steeds meer bewust van het belang van verantwoord en overzichtelijk communiceren. “Met de komst van de AVG-wetgeving werden ook zij gedwongen meer te kijken naar de beveiliging van hun data”, vertelt Bongaerts. “En dat is maar goed ook, want ook bij hen vallen er belangrijke persoonsgegevens te halen. Zij worden juist getarget door cybercriminelen, omdat deze weten dat ze hier makkelijker binnen kunnen komen. Daarom is het juist voor hen zo belangrijk om op een veilige manier te communiceren met hun klanten.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles