European Media Partner

Vaker op de fiets met een e-bike

E-bikes alleen voor ouderen? Zeker niet! De afgelopen jaren is het gebruik van e-bikes in Nederland enorm toegenomen.

In 2018 werden er zelfs meer e-bikes verkocht dan stadsfietsen, zo blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, de BOVAG en onderzoeksbureau GfK. Er zijn inmiddels dan ook e-bikes in alle soorten en maten voor allerlei verschillende doelgroepen. In 2019 zijn er meer dan 400.000 nieuwe e-bikes verkocht. Het aantal e-bikes wat in Nederland rondrijdt zit al ruim boven de 1 miljoen.


Maar waar komt de populariteit eigenlijk vandaan? Een van de redenen kan de steeds verdere verstedelijking van ons land zijn. De steden worden steeds voller en tegelijkertijd wordt autogebruik in de binnensteden juist ontmoedigd ten behoeve van het milieu. Om toch snel van A naar B te komen kiezen veel mensen nu voor het gemak van de e-bike. Voor mensen die verder van hun werk wonen, maar wel graag met de fiets reizen is een e-bike dus de perfecte uitkomst.


Fietsen is per definitie gezond en uit onderzoek blijkt dat mensen met een e-bike vaker de fiets nemen in plaats van andere vervoersmiddelen. Een e-bike kan dus bijdragen aan een gezondere levensstijl. De mensen die al op de fiets naar hun werk gingen, zullen dat ook blijven doen, maar de e-bike kan net het duwtje in de rug zijn van mensen die voorheen niet fietsten. Uit onderzoeken van grote fietsfabrikanten blijkt dat mensen die eerst niet fietsten dat nu 25 procent meer zijn gaan doen. Dit zijn de mensen die bijvoorbeeld ver van hun werk af wonen en die afstand niet op een gewone fiets kunnen afleggen. Of mensen die door gezondheidsklachten niet meer op een gewone fiets kunnen rijden. Voor hen draagt de e-bike bij aan een betere gezondheid. Een andere mooie bijkomstigheid is dat je minder zweet wanneer je met een e-bike rijdt. De mensen die zich hierdoor lieten tegenhouden hebben met een e-bike geen excuus meer om niet met de fiets te gaan.


Dat mensen met een e-bike lui zouden zijn, is dan ook niet waar. Je moet namelijk nog altijd zelf trappen. Als je het één op één vergelijkt met een gewone fiets, dan is het natuurlijk minder gezond, want je verbruikt minder energie met een e-bike, maar mensen met een e-bike gaan dus meer fietsen, waardoor het elkaar compenseert.


Ook gaan steeds meer mensen met hun e-bike op fietsvakantie, zowel in Nederland als in het buitenland. Zeker in het buitenland kan een e-bike echt een uitkomst zijn, zo stelt reisspecialist SNP. Denk aan een heuvelachtig landschap in Frankrijk. We zijn in Nederland niet echt gewend aan heuvels en bergen, maar in het buitenland heb je daar natuurlijk wel mee te maken. Een motor op je fiets kan dan echt een steuntje in de rug zijn, waardoor je veel makkelijker een mooie fietstocht kan maken.


Voorheen werden kosten en onderhoud vaak genoemd als obstakels, maar ook dit wordt steeds minder problematisch. Je hebt e-bikes in allerlei verschillende formaten en soorten, dus het hoeft helemaal niet zo duur te zijn. En als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een abonnement voor het OV of met de benzinekosten dan scheelt het niet zo veel. Ook zijn mensen soms bang dat er iets kapotgaat, of dat het veel gaat kosten in onderhoud, maar ook dat is eigenlijk niet nodig. Het aantal fietsenmakers en fietsenwinkels in Nederland ligt erg hoog, dus mocht het nodig zijn, dan kan je altijd ergens terecht. En je kunt voor je tot aankoop overgaat altijd even een testrit maken bij een fietsenwinkel, zij kunnen je uitstekend helpen bij de keuze voor de juiste e-bike.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles