European Media Partner

Trijntje Oosterhuis: Een muziekleven vol gevoel

Trijntje Oosterhuis viert op 30 maart haar 25-jarig jubileum in het artiestenvak met een groots optreden in de Ziggo Dome. De zangeres zingt al serieus vanaf haar vijftiende, maar de doorbraak voor het grote publiek kwam in 1996 bij de opening van de Amsterdam ArenA. Destijds als onderdeel van Total Touch, tegenwoordig veelal als soloartiest. Iedere keer weer probeert zij haar publiek te raken.

’Ik wil mijn publiek altijd kunnen raken en ontroeren’

Je gaat vieren dat je 25 jaar in het vak zit, maar je zingt toch veel langer?

“Ja, dat klopt. Het is maar vanaf wanneer je gaat tellen. Met Total Touch stonden mijn broer Tjeerd en ik in 1991 al in de finale van De Grote Prijs van Nederland. We braken door in 1996 met het nummer Touch Me There, waarna we een jaar later bij het grote publiek bekend werden. Maar ver daarvoor was ik al met Candy (Dulfer, red.) op tournee. Wanneer we met Total Touch echt publiekelijk grote optredens zijn gaan doen, dat moet je zien als het echte begin, 25 jaar geleden dus.”

 

Je carrière begon dus eigenlijk met Candy Dulfer. Je zou zes weken samen met haar touren en het werd meer dan twee jaar.

“De liefde met Candy is nog steeds niet over. Ik moest op een gegeven moment stoppen omdat mijn eigen carrière doorbrak, maar niets is leuker dan met Candy in een busje rond de wereld reizen en muziek maken.”

 

Wat kan het publiek van dit optreden verwachten?

“Mijn hele carrière komt voorbij en ik treed samen met het Metropole Orkest op. We doen natuurlijk een Total Touch-blokje en de playlist is voor een groot deel wel duidelijk. Er komt ook een actie met het publiek in de komende maanden met de vraag ‘Wat wil je Trijntje horen zingen tijdens haar jubileumconcert’? Het nummer Somebody Else’s Lover wordt superleuk, want dat is samen met strijkers. En bijna alle beste zangers en zangeressen uit het TV-programma Beste Zangers van het afgelopen seizoen komen ook langs.”

 

Speel je liever in een grote setting of in een kleine setting?

“Voor mij staat voorop dat je een verbinding kan maken met je publiek. Het maakt mij nietuit of het heel groot of heel klein is, zolang ik dat contact maar heb. Mijn muziek moet overal dezelfde snaar kunnen raken, dezelfde ontroering brengen en dezelfde verbinding tot stand brengen tussen mij en mijn publiek.”

 

Is het podium heilig voor jou?

“Absoluut. Ik respecteer die plek en je moet er wel een beetje ontzag voor hebben. Je moet het koesteren als een groot goed. En zo heb ik het altijd gezien. Als je die connectie met jezelf blijft maken, topniveau en dus kwaliteit levert en het raakt mensen oprecht, dan heb je bestaansrecht en dan mag je die plek ook claimen.”

 

Maar wat je nu zegt, rijmt toch niet met jouw plankenkoorts?

“Jawel, juist wel. Als ik het podium niet vrees dan heb ik er ook geen respect voor. Dan kan iedereen op het podium gaan staan. Je moet je realiseren dat wat je op een podium doet bijzonder is en dat niet iedereen dat zomaar kan. Je moet telkens alles van jezelf geven voor mensen zodat zij voelen dat jij die plek verdient.”

 

Wat was je grootste publiek ooit?

“Dat was bij de opening van de ArenA met ruim 50.000 mensen. Voor het grote publiek werd ik toen bekend en het heeft mijn carrière een boost gegeven. Die opening is wel heel belangrijk geweest voor mijn carrière.”

Delen

Journalist

Ronald Kres

Related articles