European Media Partner

Toenemende concurrentie op marketplaces Bol & Amazon vraagt om actie!

Vorig jaar is wereldwijd bijna 2 biljoen dollar besteed bij marktplaatsen. Maar liefst 60% van de online verkoop loopt via marktplaatsen is uit onderzoek gebleken. Geweldig nieuws natuurlijk voor alle online verkopers op deze marketplaces, maar in dezelfde periode nam ook de concurrentie exponentieel toe: door directe verkoop van platforms zelf, maar ook door een forse toename van het aantal verkopers. Het wordt dus belangrijker om je als merk te kunnen onderscheiden.

Door de enorme toename van het productaanbod binnen marktplaatsen als Bol.com en Amazon wordt het voor veel verkopers lastiger om conversieratio’s op bestaande producten te behouden of nieuwe producten succesvol op de platforms te introduceren. 

Marketplace Design Expert Kumari van Klaveren: “Naast de bekende technieken van prijsaanpassing, tekstoptimalisatie en marketplace advertising is er een duidelijke nieuwe trend te zien: onderscheid op basis van branding.


Door in de productafbeeldingen fotografie, vormgeving, USP’s & infographics op een pakkende manier te combineren met de huisstijl, zorgt Marketplace Design voor een beter resultaat. Een duidelijk en compleet beeld van het product geeft meer vertrouwen voor aankoop en een hogere tevredenheid na aankoop. Dit resulteert in meer positieve reviews, een hogere vertoning positie, een betere CTR, minder retouren en meer omzet.


Het grafisch ontwerpen van ‘listing images’ zoals de productafbeeldingen ook worden genoemd, is nog een relatief nieuw vakgebied. Omdat hier mijn brede kennis en ervaring als designer en ondernemer in samenkomt, heb ik ervoor gekozen om mij hierin te specialiseren.”


Delen

Journalist

Related articles