European Media Partner

Toekomstbestendige zorg met flexwerk

Van vergrijzing tot verzuim: de gezondheidszorg staat momenteel onder druk. De hoge werkdruk van zorgprofessionals is een prangende maatschappelijke kwestie. Het vraagt om een ander beleid in de zorg: flexwerken kan uitkomst bieden. 

De coronapandemie heeft bijgedragen aan het voortschrijdend inzicht rondom het belang van flexibiliteit binnen organisaties in de gezondheidszorg. “Zorgorganisaties kunnen veel meer doorontwikkelen op het vlak van strategisch personeelsplanning. Het is mijn ambitie ze te helpen om daarbij stappen vooruit te maken”, zegt Enrike Rutten, directeur van HappyNurse het uitzendbureau voor zorgprofessionals. “Dat ze niet alleen vandaag de bemensing in de zorgorganisatie op orde hebben, maar dat ze ook in de toekomst over de juiste mensen én benodigdheden in de zorg beschikken. Want één ding is zeker: Nederland krijgt een steeds grotere zorgvraag.”


De zorg verandert continu. Meer aandacht voor de flexibele inzet van zorgprofessionals draagt bij aan de kwaliteit van de zorgbranche. Rutten: “Wij hebben een talentpool met een grote diversiteit aan zorgprofessionals: van jong tot oud, starter tot ervaren kracht. Onze zorgprofessionals hebben één gemeenschappelijke deler: een zorghart. Door hun passie voor de zorg verdienden zij het om in een goede en gezonde werkomgeving, erkenning en waardering te krijgen voor het werk wat ze doen.”


De ondersteuning van teams in de gezondheidszorg vraagt om meer flexibiliteit van zorgprofessionals. “Flexwerk is de constante factor om de zorg van dag op dag uitvoerbaar en toekomstbestendig te houden. De huidige visie op flexwerken is dat op het moment dat een werkgever de flexwerker een vast contract moet aanbieden, ze hem of haar eruit gooien. Wij bieden iedereen de kans op een vast contract en dan kun je flexibel parttime of fulltime werken”, zegt Rutten. “Bij een grote zorgorganisatie zijn zorgprofessionals toch vaker een nummer. Vanuit hoger in de hiërarchie bepalen zij de planning. Daar moet je dan maar aan gehoorzamen.” Het uitzendbureau biedt aan werknemers de ruimte om te werken bij één of meerdere vaste klanten of wisselende diensten bij een of bij meerdere zorgorganisaties. 


Zowel de klant als de zorgprofessional heeft eigen wensen en behoeften. “Een zorgorganisatie heeft een bepaalde personeelsbehoefte en die vullen zij voor een gedeelte in met de vaste medewerkers. Een deel – en dan gaat het om ziekteverzuim, openstaande vacatures of medewerkers die uit dienst gaan – moet zij flexibel invullen”, legt Rutten uit. “Meestal is dat rond de tien procent. Vaak kiest een zorgorganisatie voor één of meerdere preferred suppliers en een aantal onderleveranciers. Wij hebben een hele grote talentpool met duizenden actieve zorgprofessionals door heel Nederland. Dit zorgt ervoor dat wij lokale pools voor klanten kunnen opschalen in verschillende regio’s.”


Flexwerk is een middel om de zorg toegankelijk te maken én houden voor iedereen. Rutten: “In iedere fase van je leven wil je iets anders. Soms wil je doorleren en soms gematigder kunnen werken met meer flexibiliteit. In de toekomst kunnen zorgorganisaties en uitzendbureaus nog beter met elkaar samenwerken, zodat het niet zozeer een klant-leverancier relatie is, maar een partnership. Wij sluiten nu steeds meer partnerships ten gunste van zowel de zorgmedewerker als de zorgorganisatie en daarmee dragen wij bij aan het toekomstbestendig houden van de zorg.”

Delen

Journalist

Giselle Defares

Related articles