European Media Partner

Tijd om je wagenpark in beweging te brengen

Stel je voor: jij bent die (HR-)manager die op zaterdag deze campagne over mobiliteit doorbladert. Je vraagt jezelf af: wanneer hebben wij eigenlijk voor het laatst naar onze zakelijke mobiliteit gekeken? Schrik niet, dat was in de vorige eeuw! Als je dan ook nog eens ontdekt dat mobiliteit verantwoordelijk is voor meer dan 20% van je bedrijfskosten en 75% van je CO2 footprint én je collega’s het steeds vaker hebben over die concurrent die het wél goed heeft geregeld, dan weet je dat het tijd is om in beweging te komen. Je googelt eens wat en ontdekt al snel waar je bang voor was: niets is meer wat het was….

De wereld van mobiliteit is in beweging als nooit tevoren. De enige zekerheid lijkt dat alles structureel aan het veranderen is. Deze Analyse geeft daarvan een prachtige bloemlezing. Voor werkgevers biedt al die innovatie natuurlijk heel veel kansen. Tegelijkertijd zie ik dagelijks ook de keerzijde: onzekerheid en keuzestress. De bomen en het bos... Heel veel mooie verhalen, maar wie moet ik nou geloven? 


Als we bij werkgevers aan tafel zitten om na te denken over hun mobiliteit van de toekomst, dan merk ik dat ze geneigd zijn om meteen in oplossingen te denken. Pragmatisch, best logisch eigenlijk. Toch sla je daarmee een essentiële stap over. Waar je mee moet beginnen is je motief: Zijn het de kosten (en wat zijn die dan) of je CO2 footprint (en wat is die dan), is het de vitaliteit van je medewerkers of modern werkgeverschap? Dat motief is allesbepalend voor het maken van keuzes en het meekrijgen van je organisatie. Het fundament dat je absoluut nodig hebt om op te bouwen. 


Het mooie is dat die mobiliteit van de toekomst scoort op elk terrein: goedkoper, gezonder, groener, flexibeler, sneller. Win-win-win. Aantoonbaar, meetbaar, zichtbaar! Daarvan hebben we binnen ons werkgeversnetwerk talloze inspirerende voorbeelden. Het ziekenhuis dat via een slimme fiscale regeling heel veel medewerkers kosteloos aan een mooie e-bike helpt. Het internationale adviesbureau dat bij buitenlandse reizen tot 700 km het vliegtuig verruilt voor de trein en daarmee een flinke hap uit zijn CO2 footprint neemt. De bank die zich met een kleine vloot elektrische deelauto’s een fikse hoeveelheid leasecontracten, parkeerplaatsen en dus kosten bespaart.


Sinds 2015 helpt Stichting Breikers werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam bij de transitie naar slimme, duurzame mobiliteit. Van zowel mensen als goederen. Opgericht door VNO-NCW en ORAM weten we wat werkgevers beweegt. Het is onze gezamenlijke investering in een bereikbare, leefbare regio. Met resultaat: 240 werkgevers halen inmiddels 10.000 mensen uit de spits, reduceren 30.000 kg CO2 en vermijden 170.000 autokilometers. Elke werkdag weer! De zoektocht van de (HR-)manager eindigt hier. Tijd om in beweging te komen.


Rein Aarts, Directeur Breikers

Delen

Journalist

Related articles