European Media Partner

Thuiskoks professionaliseren de horeca

Al voor de lockdowns groeide de groep thuiskoks gestaag en werd deze steeds professioneler. Kijk naar grote televisieprogramma’s zoals Masterchef met thuiskoks in de hoofdrol. Er is zelfs een YouTube anaal van SVH Meesterkoks die uitleggen hoe je restaurantwaardige gerechten kunt maken met producten uit de supermarkt.

Een avondje koken voor vrienden vraagt om een mise en place, pakkende recepturen en mooie grondstoffen. Het idee dat het vooral veel en lekker moet zijn, is inmiddels ingehaald door voedingsbewustzijn. Van biologisch tot vegetarisch, van veganistisch tot glutenvrij. Ik kom voor een vriendin die vegetariër is, niet meer weg met een groenteburger uit een pakje. 


Met seks ben je ook kieskeurig over wat je in je lichaam of in je mond stopt, dus met eten moet je dat ook zijn. We kunnen steeds beter achterhalen wat bepaalde voedingsstoffen met ons lichaam doen. Met die kennis moeten we aan de slag. Juist ook in de horeca, omdat je daar met eten en drinken gastvrijheid aan gasten biedt. Waar voedingsbewustzijn thuis bij consument en thuiskok toeneemt, zal dat ook steeds meer in de horeca gebeuren. Het is natuurlijk onbestaanbaar dat mensen met bepaalde dieetwensen of eetpatronen zich niet welkom voelen in de professionele wereld van eten en drinken. Eetwensen zoals vegetarische voeding komen voort vanuit overtuiging en bewustzijn. En soms uit medische noodzaak. Dat bewustzijn gaat alleen maar toenemen. Uit onderzoek van SVH naar nieuwe rollen en functies in de horeca, blijkt de grootste behoefte te zijn: een specialist op het gebied van allergenen, diëten en voedingswensen. 


En dat is nodig in ons culinaire landschap, waar gewoonweg steeds meer eetwensen ontstaan. Maar nogmaals: dat begint thuis, waar mensen dagelijks met hun eten en gezondheid bezig zijn en steeds minder vaak gedachteloos voer naar binnen schuiven. De roep om minder suiker en minder zout is al jaren hoorbaar. De gevaren van suikervervangers zijn inmiddels bekend. De Nierstichting heeft culinaire grootheden als ambassadeur aan zich weten te binden, zoals SVH Meesterkok Menno Post (van Olivijn in Haarlem), die zich inzetten om het gebruik van zout in de horeca terug te dringen. Daarnaast zijn er patiëntenverenigingen die zich sterk maken voor meer bewustzijn in de Nederlandse horeca, zoals de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV). Coeliakie (seu-lia-kie) is een auto-immuunziekte die wordt geactiveerd door het eten van gluten. Naar schatting zijn er tegen de 300.000 mensen die hier in verschillende gradaties last van hebben. De vereniging maakt zich sterk voor meer veilige plekken in de horeca om glutenvrij uit eten te kunnen gaan. Onder andere aan dit soort voorbeelden zie je dat bewustzijn van voeding een hele grote voet tussen de deur krijgt in gastvrij Nederland. En dat begint met bewustzijn thuis. Onbedoeld vormen de thuiskoks een grote bron van inspiratie én kennis over individuele eetwensen die zich vertaalt naar bewustwording én professionalisering in de horeca. 


Ricardo Eshuis, Directeur SVH

Delen

Journalist

Related articles