European Media Partner

Televisie is nog altijd springlevend

De afgelopen jaren hoor je steeds vaker dat televisie niet langer in de mode is. De meeste omroepen hebben dan ook te maken met een enorm ledenverlies. Toch zijn er ook succesverhalen, als je je maar op de juiste doelgroep richt.

Voor veel ouderen is televisie namelijk enorm belangrijk. “Ik had een tante die alleen woonde en zij zette echt om zeven uur ’s ochtends de televisie al aan”, vertelt Jan Slagter, directeur van Omroepvereniging MAX. “Voor haar was de televisie gezelschap, iemand die tegen haar praatte terwijl ze andere dingen deed. Dat geldt voor een hele hoop ouderen. Maar de televisie biedt ook het laatste nieuws en dient als ontspanning en amusement. En zeker dat laatste is in de huidige tijd van groot belang.”


Het is dan ook de oudere doelgroep waar Omroep MAX zich op richt. “We maken programma’s voor de vijftigplusser, maar de ene vijftigplusser is de andere niet. Toch zijn er wel gemene delers die hen allen interesseren. Denk bijvoorbeeld aan pensioenen, gezondheid, vrije tijd en zingeving. Dat spreekt iemand die jonger dan vijftig is misschien niet aan, maar zodra je ouder wordt komen deze onderwerpen steeds meer op je pad. Televisie over ouderen ging vroeger eigenlijk alleen over mensen die ziek en zwak waren, maar wij willen juist laten zien dat ouderen er ook toe doen en dat ze heus niet allemaal achter de geraniums zitten. Natuurlijk sluiten we onze ogen niet voor de mindere kanten van het ouder worden, maar dat is niet het enige. Ouderen kunnen en willen nog zo veel meer.”


Bij het maken van televisieprogramma’s ligt de focus van Slagter dan ook geheel op de wensen van de doelgroep. “Veel programmamakers maken een programma omdat zij dit interessant vinden en hopen vervolgens dat dat de kijker ook aanspreekt. En dat is jammer, want zo verlies je inderdaad kijkers. Als je als omroep succesvol wilt zijn, moet je luisteren naar degene waar je je programma’s voor maakt. Met 420.000 leden is MAX momenteel de grootste omroep van Hilversum en dat komt omdat onze leden voor ons het allerbelangrijkste zijn en wij naar hun wensen luisteren. Dat houdt niet op bij de programma’s, maar uit zich ook in een magazine, reizen voor onze leden en zelfs een eigen ombudsman.”


Maar moeten we niet juist zorgen dat de jongere kijker weer meer televisie gaat kijken? Immers is er voor televisie anders alsnog geen toekomst. “Je moet de kijker bedienen waar deze zich bevindt”, vertelt Slagter. “Voor jongeren is dat misschien wel vaker online, die zitten niet meer met een tv-gids op de bank te zappen. Maar er zijn wel degelijk programma’s bij de NPO, zoals bijvoorbeeld Heel Holland Bakt, die ook de jongere kijker trekken. Als je de juiste programma’s maakt trek je ook de juiste kijkers en de NPO is van en voor iedereen, dus we moeten zeker blijven proberen ook jongere kijkers te trekken. Echter, we moeten ook niet vergeten dat het juist de oudere doelgroep is die iedere avond voor de televisie zit en zorgt dat we marktleider zijn. Juist hen willen we daarom bedienen met programma’s die echt het verschil maken.”


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles