European Media Partner

Supermarktvastgoed als beleggingsmogelijkheid

Waar liggen de kansen van het beleggen in supermarktvastgoed in Nederland en Duitsland? 

Er gebeurt veel op economisch gebied in Europa. De EU geeft Brexit-uitstel tot 31 januari 2020, zodat de Britten langer de tijd hebben voor de uittredingswetgeving. Daarnaast blijft er spanning bestaan tussen Europa en de Verenigde Staten omtrent het handelsbeleid. Verder vormt het rentebeleid van de Europese Centrale Bank een voornaam discussiepunt. Zo verlaagde de ECB kortgeleden de depositorente, de rente die banken betalen om geld bij de ECB onder te brengen. Deze is nu negatief, oftewel: banken betalen geld om hun kapitaal onder te brengen bij de ECB. Dit rekenen zij uiteindelijk door aan hun eigen klanten, wat bijvoorbeeld leidt tot de welbekende negatieve spaarrente. Spaarders en beleggers zijn daarom op zoek naar alternatieve beleggingsmogelijkheden. Het beleggen in supermarktvastgoed is hier een voorbeeld van. 


De Nederlandse economie blijft de komende jaren groeien, ondanks dat deze groei kleiner is in vergelijking met 2017 (2,9 procent) en 2018 (2,5 procent). In 2019 verwacht men een groei van 2,2 procent, mede door een afzwakking in de consumptie, een verminderde groei aan investeringen en de eerdergenoemde spanningen rondom het handelsbeleid met het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ook Duitsland heeft last van deze ontwikkelingen. De export staat zwaar onder druk, waarbij voornamelijk de auto-industrie last heeft van de vernieuwde emissie-eisen. De Nederlandse en Duitse markt lijken dus beide te groeien, maar wel in afgezwakte vorm ten opzichte van de voorgaande jaren. 


Door de dalende rente gaan spaarders steeds vaker op zoek naar alternatieve beleggingsmogelijkheden om toch rendement te halen op hun vermogen. Eén van de alternatieven is het beleggen in supermarktvastgoedfonds. Spaarders krijgen de mogelijkheid een relatief klein bedrag te stoppen in een fonds. In Nederland steeg de supermarktomzet in 2018 nog met 3,8 procent, waar de omzet in Duitsland met 1,2 procent groeide, zo blijkt uit cijfers van vastgoedfondsen. 


Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat steeds meer omzet van Nederlandse supermarkten komt uit online bestellingen; ruim 4,1 procent in het derde kwartaal van 2018. Hierdoor dreigt een verhuur- en leegstandsrisico, wat nadelig kan zijn voor beleggers. Echter, dit biedt ook kansen voor supermarkten die willen investeren in hun aanbod naar aanleiding van veranderende klantbehoeftes. Nederlandse consumenten willen meer beleving in de supermarkt, waar supermarkten van de toekomst experimenteren met onder meer augmented reality. Daarnaast zijn de consumenten ook erg bezig met duurzaamheid, zoals biologisch voedsel, vermindering van afval en de opkomst van regionale producten. De supermarktconsument probeert steeds bewustere keuzes te maken. Deze keuzes maken zij op basis van hun eigen gezondheid, maar ook met het oog op wat ‘het beste’ is voor de wereld. 


De online verkoop bij Duitse supermarkten ligt lager dan op de Nederlandse markt, namelijk op één procent. Deze markt maakt echter een andere ontwikkeling door: de toestroom naar full-service supermarkten. Hierdoor neemt het volume van levensmiddelendiscounters toe. Daarnaast zetten steeds meer supermarktketens in de Duitse markt in op directe consumptie, bijvoorbeeld door zitmogelijkheden aan te bieden bij de in-house bakkerij. Om deze redenen wordt verdere groei op de supermarktvastgoedmarkt verwacht, zowel in Duitsland als in Nederland.

Delen

Journalist

Bram Zeldenrijk

Related articles