European Media Partner

‘Supermarkten kunnen grote sprongen maken met duurzamere verpakkingen’

Ieder jaar wordt er in Europa zo’n twintig miljoen ton aan plastic verpakkingen geproduceerd. “Een belangrijk onderdeel van de plastic-uitdaging is om een goede hergebruik en recycle-infrastructuur op te bouwen”, legt Jones, duurzaamheidsmanager bij DS Smith - een van Europa’s grootste recycling- en verpakkingsbedrijven -  uit. “Het punt is dat gerecycled plastic op dit moment nog geen grote afzetmarkt heeft en dat een groot deel ervan in het milieu belandt waar het lang blijft liggen en veel schade aanricht. Maar ondanks dat de consument vaker duurzamer wil leven en ons afvalprobleem een maatschappelijk probleem begint te worden, wordt er alsnog veel te veel plastic geproduceerd. En dat terwijl er in de supermarkt veel opties zijn om het gebruik terug te dringen.” 

Zo haalt hij als voorbeeld de groente- en fruitafdeling aan. “Waarom zit er om sommige groenten en fruit plastic, terwijl dit lang niet altijd nodig is. Bij een grote retailer in het Verenigd Koninkrijk kwamen de druiven verpakt in een plastic tray met plastic folie eromheen. We hebben samen met de retailer bedacht hoe dit verbeterd kon worden. Nu zitten ze in een doosje gemaakt van papiervezels en dit werkt uitstekend.” Jones is van mening dat karton een natuurlijke uitstraling heeft, het in diverse modellen gesneden kan worden, het compact vervoerd kan worden en dat het materiaal gemakkelijk en op een milieuvriendelijke manier gerecycled kan worden. Ook de verpakkingen van houdbare producten in de supermarkt zoals koekjes, ontbijtgranen en pasta, kunnen volgens hem eens onder de loep worden genomen. “Pasta zit meestal in een plastic zak verpakt. Hiervoor is gekozen zodat het product heel lang goed blijft. Maar is dat echt nodig? De meeste mensen eten hun pasta al binnen een paar weken op.  Ik denk als we dus minder streng naar dit soort eisen kijken, er vaak een prima duurzaam alternatief gevonden kan worden. Het gaat er in elk geval om dat we hierin een goede balans vinden.”  


Diverse Nederlandse supermarkten kondigden volgens het vakblad Distrifood aan dat ze gaan minderen met plastic. In 2025 willen supermarkten het aantal plastic verpakkingen met twintig procent verlagen en moeten verpakkingen voor 95 procent recyclebaar zijn. “Ik denk dat het verlagen van twintig procent wel mogelijk is, aangezien er op bepaalde afdelingen vrij gemakkelijk grote sprongen gemaakt kunnen worden”, verklaart Jones. “Maar ambities zijn in die zin ambities, het moet wel waargemaakt worden.” Overigens onderkent hij het belang van plastic in bepaalde gevallen, met name op het gebied van medicijnen en producten waar hygiëne belangrijk is. Naast karton kan er vaker worden gekeken naar alternatieve materialen zoals bio-plastic, eetbare verpakkingen of het wat zwaardere glas of metaal, al hebben die laatste twee vanwege het gewicht als nadeel dat de CO2-uitstoot bij het transport omhoog kan gaan.” Zijn volgens Jones verpakkingsvrije supermarkten de toekomst? “Ik ben benieuwd hoe die eruitzien, al houd ik wel van een mentale uitdaging, want hoe transporteren we bijvoorbeeld zacht fruit, een televisie of eieren zonder verpakking? Plastic terugdringen is niet gemakkelijk, maar wat mij betreft zeker wel mogelijk als je out of the box denkt.”

Delen

Journalist

Claudia Pietryga

Related articles