European Media Partner
André Brouwers FINANCE

Stabiel rendement laag risico?

Het geheim van een goede belegging zit vooral in de verhouding tussen risico en rendement. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb een strategie ontwikkeld waarmee ik een stabiel rendement realiseer, en ook nog eens onafhankelijk ben van een stijgende of dalende markt. Het risico is laag en slechts een fractie in vergelijking met andere beleggingen. Hoe kan dat? De grootste verstorende factor, ikzelf, vervang ik door de consistente aanpak van een computer. Een unieke geautomatiseerde aanpak. Zonder ego, zonder twijfel, zonder emotie. 

Beginnende beleggers geven meestal aan dat factoren als de economie, het nieuws volgen, bedrijven analyseren en goede informatiebronnen bepalend zijn voor succesvol beleggen. Een duidelijke focus op de economie. Bij ervaren beleggers zie ik dat niet de economie, maar de psychologie bepaalt. Ze geven aan eerder verlies of winst te moeten nemen, dat ze te lang blijven hopen op stijging en overmoedig worden als het goed gaat. 


Als er een beslissing is genomen om te kopen treedt er vaak confirmation bias op. Dit is het zoeken van informatie die de koopkeuze ondersteunt en gaat ten koste van objectiviteit. In algemene zin bestaat het beleggingsproces uit het nemen van een beslissing in volledige onzekerheid. De uitkomst wordt bepaald in de toekomst. Zelfs veel kennis leidt nog niet tot de gave om de koers van een aandeel te voorspellen. 


Het toegeven van een fout tast het ego aan, maar niets doen de portemonnee. Een beleggingsbeslissing kan ook fout uitpakken. Bij een goed money management hoeft de belegger niet (te) veel te verliezen. Het gevaar zit in hopen dat het allemaal wel goed komt. Hopen is verkopen is mijn persoonlijk advies. Maar in de praktijk vinden beleggers dit toch lastig. 


Beleggers zijn mensen. De confirmation bias vermijden of niet blijven hopen dat een favoriet weer gaat stijgen is bijna onmenselijk. Hoe is dit op te lossen? Door het menselijke aspect – het maken van keuzes wanneer te kopen of verkopen – te vervangen door een computer. Geen psychologie maar economie.  


Delen

Journalist

André Brouwers

Related articles