European Media Partner

(Sport)Tech is hot. Ook voor beleggers.

In ongeveer elke branche van de samenleving wordt data belangrijk(er). En dat biedt steeds meer mogelijkheden voor de samenleving. Met datatechnologie kun je veel meer meten? en daarmee ook weten. Ook in sportevenementen wordt het gebruik van datatechnologie steeds interessanter. 

Misschien wel het meest populaire voorbeeld is het gebruik van de VAR sinds 2018 in de voetbalwereld. Op het WK van Rusland in 2018 werd de VAR (Video Assistent Referee) voor het eerst ingezet. Dit was nog met relatief eenvoudige technologie en ongeveer de halve wereld was hier getuige van. Al vele jaren verkent de sportwereld de mogelijkheden op het gebied van sporttechnologie. Zo kennen we het hawk-eye systeem in de tenniswereld en de Amerikaanse NBA basketbal league was één van de early adapters wat betreft sporttechnologie. Niet alleen helpt het de coaches, scheidsrechters en atleten met het verbeteren van de sportprestaties. Ook toeschouwers van basketbalwedstrijden kunnen bijvoorbeeld in Amerika met speciale VR brillen sinds 2017 een real time overview hebben van statistieken van de basketbalwedstrijd en de sporters.


En waar de sporttechnologie eerst alleen door professionals werd gebruikt beweegt de markt zich nu naar de consument. En niet alleen in sport, maar ook in de e-sports vinden ontwikkelingen in technologie in de breedste zin van het woord plaats. De data die gegenereerd wordt brengen de sport en gamewereld bij elkaar. Je kunt bijvoorbeeld via Twitch kijken naar mensen die aan het gamen zijn. De technologie biedt de geïnteresseerde inzicht in de sport, de atleet, teams en clubs.


Tegelijkertijd wordt de sporttechnologie ook steeds interessanter voor beleggers. Technologie wordt steeds betaalbaarder en dat maakt het voor steeds meer mensen en (amateur) clubs toegankelijker. Steeds meer clubs hangen meerdere camera’s op en hangen hier slimme software aan en waar voorheen één camera 10.000 euro kostte ben je nu voor 3.000 euro klaar inclusief de slimme software. Het is een sector die per jaar met 23 procent groeit en die een bewezen toegevoegde waarde heeft. Zo heeft Marianne Timmer aan den lijve ondervonden wat het betekende om met andere pakken te schaatsen voor een snellere tijd met behulp van technologie. De bewezen toegevoegde waarde en de markt die meer naar de consument trekt maken technologieën goedkoper en daarmee ook interessant voor beleggers. En in navolging van het buitenland, waar al vele fondsen voor beleggers in sport tech zijn opgericht, mag Nederland niet achterblijven. 


Met name omdat de prijzen  van sport technologieën de afgelopen jaren zijn gedaald is het investeren in de bedrijven die sport technologieën ontwikkelen interessant geworden. Daar komt bij dat de markt nog een enorm groeipotentieel heeft. Dat biedt de belegger kansen voor de lange termijn om een mooie portefeuille op te bouwen. De sport tech markt verwacht een waarde van 50 miljard dollar te bereiken in 2030, dat geeft de enorme potentie, die het in zich heeft, wel weer. Sport tech is daarmee een mooie toevoeging van een beleggingsportefeuille.


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles