European Media Partner

Sociaal aspect maakt duursport populair

Ruim de helft van alle Nederlanders sport wekelijks, waar duursporten zoals hardlopen en wielrennen in de top tien meest beoefende sporten staan. 

De populariteit van deze sporten stijgt mede dankzij het sociale aspect. Er wordt namelijk meer en meer in groepsverband gesport. Neem bijvoorbeeld wielrenners die in hun vrije tijd in groepsverband fietsen, de vele wielrenwedstrijden, de groepen hardlopers in parken of de ruime keus uit hardloopwedstrijden waar je aan mee kunt doen. Die bovendien tegenwoordig vaak sneller uitverkocht zijn dan reguliere evenementen. Jaarlijks doen dan ook duizenden Nederlanders aan mee aan sociale runs. Uit cijfers van NOC*NSF blijkt ook dat in 2018 meer dan 2 miljoen Nederlanders de hardloopschoenen aantrokken en volgens de laatste cijfers in 2016 van het wielersportbond NTFU stapten zo’n 849.000 Nederlanders meer dan twaalf keer per jaar op hun racefiets. 


Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau vinden duursporten als hardlopen en fietsen ook in toenemende mate in ongeorganiseerd groepsverband plaats met behulp van sociale media en apps. De keuzevrijheid in wanneer je de sport beoefent met gezelschap, maakt het makkelijk voor mensen de sport in hun leven te passen, waardoor nu ook meer mensen aan duursporten kunnen doen.

Delen

Journalist

Esra Buke

Related articles