European Media Partner
Renate Hemerik, Voorzitter van de Nederlandse Vereniging Autoleasemaatschappijen (VNA) BOUW & STEDELIJKE ONTWIKKELING

Smart mobility en duurzaamheid horen bij elkaar

Het aandeel elektrische auto’s (nieuwe personenauto’s) is in heel 2020 toegenomen tot 20,5 procent. In 2019 was dat nog maar 13,8 procent. Binnen het segment leaseauto’s steeg dit van 17,4 naar 22,5 procent. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe lease personenauto’s daalde van 94 gram CO2/km naar 83 gram CO2/km. Kortom, mobiliteit wordt steeds groener.

“Het is goed om te zien dat steeds meer consumenten kiezen voor duurzamere mobiliteit in de vorm van elektrische auto’s, mede door de subsidie voor particulieren”, vertelt Renate Hemerik, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Autoleasemaatschappijen (VNA). “Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Dit omdat het wagenpark in Nederland gemiddeld twaalf jaar oud is. Fabrikanten werken heel hard aan de ontwikkeling van elektrische auto’s met positieve gevolgen voor de prijs van een elektrische auto. Hierdoor zal elektrisch rijden voor meer mensen toegankelijker worden. Toch is elektrisch rijden momenteel voor veel huishoudens nog een stap te ver vanwege de relatief hoge aanschafkosten. Private lease maakt de investering een stuk toegankelijker omdat je met een vast bedrag per maand precies weet waar je aan toe bent en wat resulteert in een vergroening van het Nederlandse wagenpark. In plaats van oudere en dus vervuilendere occasions kunnen particulieren kiezen voor een zuinige, schone en veilige nieuwe auto.”


Niet alleen het vervoer moet duurzamer, maar de inzet van onze mobiliteit moet ook slimmer worden, gaat Hemerik verder. “Het is belangrijk dat we de kilometers die we met de auto rijden schoner gaan afleggen. Daarnaast moeten we ook kritisch gaan kijken naar het gebruik van de auto. Misschien zijn sommige autokilometers helemaal niet nodig of kunnen we die kilometers ook met de fiets afleggen. Door mobiliteit slimmer in te zetten kunnen we op dat vlak een betere keuze maken en een betere bijdrage leveren aan een leefbaar en bereikbaar Nederland. Smart mobility en duurzaamheid horen dus bij elkaar.”


Verschillende partijen werken al samen om smart mobility oplossingen te realiseren. Zo kan een leasemaatschappij een leaseauto aanbieden in combinatie met een fiets of een ov-kaart voor de laatste of juist de eerste kilometers van de route die moet worden afgelegd. Maar ook het ontstaan van ‘hubs’ aan de rand van de stad, waar je de auto kunt parkeren en deze kunt inwisselen voor mobiliteit die beter en schoner is voor in de stad.”


Het is belangrijk dat we in de toekomst de wegen en auto’s slimmer gaan gebruiken door middel van smart mobility oplossingen om een duurzamer, slimmer en veiliger Nederland te realiseren, besluit Hemerik. “Dit houdt in dat er naar verwachting niet minder auto’s de weg op zullen komen, maar dat de auto’s die er zijn beter worden ingezet door middel van smart mobility-oplossingen. De behoefte aan mobiliteit blijft en de auto is voor vele trajecten en voor veel mensen nog steeds de beste oplossing. Het is dan ook zaak om deze zo duurzaam en slim mogelijk te gaan gebruiken.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles