Weekly News

Slim het water in

Als je wil genieten van een buitensport in de zomermaanden dan doe je dat natuurlijk in het water. Een ‘slimmere manier’ van zwemmen is de ‘Shaw methode’, een zwemmethode waarbij je leert zwemmen op een wijze die gezond voor je nek en schouders is, en waar je meer energie van krijgt.  


“Tijdens mijn studie ‘Alexander Techniek’ kwam ik aanraking met Steven Shaw, een oud-wedstrijdzwemmer, die de principes uit mijn opleiding op het zwemmen toepaste”, vertelt Esther Visser, eigenaresse van Swiminbalance.nl. “Na een intense analyse kwam hij tot de conclusie dat de vier Olympische zwemslagen wel snel gaan, maar dat ze niet per se gezond zijn. Zwemmers trekken hun schouders op om zo min mogelijk weerstand te hebben en dat is enorm belastend voor nek en schouders. Shaw heeft de vier zwemslagen herontwerpen op basis van de Alexander Techniek. Deze techniek leert je een manier van bewegen die blessures voorkomt en prestaties optimaliseert. De techniek is bijvoorbeeld zeer geschikt voor triatlon zwemmers. Je zwemt namelijk efficiënter en houdt energie in je benen over voor de volgende onderdelen.”


Visser ging in London bij Shaw in de leer om zijn intensieve lerarenopleiding te volgen. “De meeste recreatieve zwemmers willen niet alleen snel door het water zwemmen maar ze willen er gezonder van worden. Leerlingen merken dat rugklachten erdoor verminderen en dat hun lichaamshouding in het dagelijks leven erdoor verbetert”, aldus Visser.


Delen

Journalist

Sylvana Terlage

Related articles