European Media Partner

Slim geld besparen tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn niet alleen de gezelligste van het jaar, maar ook de duurste. En dat laatste is minder leuk. Gelukkig bestaan er slimme manieren om geld te besparen!

Geen maand zo kostbaar als december. Maar het is niet altijd makkelijk om geld over te houden voor cadeaus en lekker eten. Gelukkig zijn er manieren om te bezuinigen, die niet pijnlijk zijn. 


We sluiten tegenwoordig met z’n allen zóveel abonnementen af, dat we door de bomen het bos niet meer zien. We betalen voor streamingdiensten, de sportschool, verschillende goede doelen en allerlei prijzige apps. We abonneren ons op van álles. Maar hoeveel we exáct uitgeven, en waaraan precies – daarvan hebben de meeste mensen geen idee. Uit recent onderzoek van het Nibud blijkt dat Nederlanders gemiddeld sterk onderschatten hoeveel abonnementen ze hebben. “Veel mensen weten niet hoeveel ze uitgeven aan alle verschillende abonnementen. En zéker voor mensen met schulden, is dat problematisch,” zegt Joran Iedema, CEO van Dyme. Dyme is een start-up die ‘dé slimme bespaar-app’ heeft ontwikkeld. De Dyme app geeft consumenten door middel van een bankkoppeling inzicht in hun maandelijkse kosten en maakt hen bewust van alle vaste lasten. Daarnaast geeft Dyme advies om geld te besparen en maakt de app het mogelijk om ongewenste abonnementen op te zeggen of van provider te wisselen.


Iedereen vindt het fijn om geld te besparen, maar sommige mensen móéten bezuinigen. In 2018 had één op de drie Nederlandse huishoudens betalingsachterstanden – zo blijkt uit onderzoek. Ook voor hen geldt dat ze geld spenderen aan abonnementen die ze vaak helemaal zijn vergeten. Hartstikke zonde! “De wereldwijde markt voor abonnementen is de afgelopen vijf jaar met wel 100 procent per jaar gegroeid. Je sluit tegenwoordig heel makkelijk een abonnement af voor bijvoorbeeld een datingsite, of zelfs voor een fiets,” zegt Iedema. We worden dus steeds vaker verleid abonnementen af te sluiten, helaas ook voor diensten waarvan we nauwelijks gebruik maken, maar waarvoor we tóch blijven betalen.

 

“Wij doen eigenlijk al het vervelende werk voor je,” zegt Iedema. Wel zo makkelijk! “Want wíe heeft er géén hekel aan het afzeggen van een abonnement, of aan het aanpassen van contracten?” vraagt hij. Tja. We besteden onze tijd liever aan andere, leukere zaken – logisch. En zodoende stellen we het steeds weer uit om contracten om te zetten, en uit te zoeken welke abonnementen eigenlijk overbodig zijn. “In de Dyme app koppel je je bankrekeningen en krijg je - dankzij een slim algoritme - een helder overzicht van je inkomsten en uitgaven. Zo weet je precies waar je geld heen gaat. Met onze hulp kunnen consumenten honderden euro’s per jaar besparen,” zegt Iedema. “Onze 25.000 gebruikers hebben samen al meer dan 750.000 euro bespaard. Onze beveiliging voldoet aan de hoogste standaard, daarom hebben we een vergunning van De Nederlandse Bank. We zullen onze gegevens nooit delen of doorverkopen. Wij verdienen een percentage van wat we besparen voor onze klanten en we zijn onafhankelijk van welke leverancier dan ook.” Dyme maakt het daarnaast mogelijk om in de app subsidies aan te vragen, producten terug te sturen of garanties af te dwingen bij bedrijven. Zo kan je geld overhouden om van te genieten tijdens de dure decembermaand.

Delen

Journalist

Related articles