European Media Partner

Samen een grote impact maken

Van personeel tot partners iedereen moet samenwerken om meer duurzaam te zijn.

Medewerkers van biotechnologiebedrijf Corbion kunnen eind dit jaar weer meedoen aan de Corbion Footprint Challenge, een 40 dagen durende uitdaging om hun footprint, oftewel hun impact op de aarde te verminderen. 

 

Met een online tool kunnen de medewerkers uitrekenen wat hun ecologische voetafdruk is. Door tips en verschillende uitdagingen worden zij geprikkeld om andere, meer duurzame routines in hun dagelijks leven in te slijpen. De duurzaamste medewerker na veertig dagen wint.

 

Het lijkt wellicht wat vreemd dat een bedrijf zijn medewerkers vraagt – uiteraard is iedereen vrij om te kiezen – om thuis mee te doen aan een challenge. “We willen niks opleggen, maar onze medewerkers wel bewust maken”, zegt Diana Visser, sustainability director bij Corbion. “Als je na denkt over hoe je privé energie kan besparen, brengt dit je wellicht ook op ideeën hoe dit binnen het bedrijf zou kunnen. En het laat zien dat je met kleine stapjes samen ook een verschil kan maken.”

 

Samen met de partners een verschil maken, daar gaat het uiteindelijk om. Uiteraard te beginnen met jezelf. Zo vraagt de productie van melkzuur nu nog kalk om de pH-waarde stabiel te maken. “Dankzij een eigen innovatie kunnen we melkzuur produceren zonder kalk zodat er geen gips als nevenproduct meer ontstaat en we zelfs naar een negatieve emissie gaan. Dat is echt spectaculair ”, vertelt Marcel Wubbolts, CTO bij Corbion. 

 

Ook moet je kritisch kijken naar de eigen grondstoffen, ook al is 98 procent daarvan al hernieuwbaar. “Responsible sourcing moet je heel zorgvuldig implementeren. Je moet kijken waar je grondstoffen vandaan komen”, stelt Wubbolts. “We werken nauw samen met leveranciers, omdat we de grondstoffen lokaal inkopen in onder ander Thailand en Brazilië”, vult Visser aan. “Een derde partij doet audits naar de omstandigheden daar, zodat we een onafhankelijk beeld hebben van de producenten.”

 

Ook partners moeten de eigen voetafdruk verminderen. Visser: “Veel van onze producten verkleinen de voetafdruk van onze klanten. Ook bij leveranciers kijken we hoe het duurzamer kan met maatregelen die de leverancier ook wat opleveren. Een voorbeeld: bij de productie van suiker uit suikerriet komt een reststroom vrij. Die uitgeperste stengels kunnen gebruikt worden om energie mee op te wekken. Dat verlaagt indirect weer de CO2-uitstoot. Dat zit nu nog in een vrij vroeg stadium, maar we delen daarbij onze kennis met de leverancier.”

 

Om de vooruitgang te meten heeft het bedrijf zich aangesloten bij Science Based Targets, een initiatief van onder meer het WWF en de VN waarbij honderden bedrijven wereldwijd ernaar streven hun voetafdruk te verminderen. En de naam van het initiatief verraadt het al, dit gebeurt op wetenschappelijk onderbouwde cijfers en doelen.

 

“Dankzij de Science Based Targets weet je precies welke maatregelen je moet nemen om je doelstellingen te halen”, zegt Wubbolts. “Grote klanten vragen ernaar. Ook leveranciers tot aan de boeren aan het begin van de keten beginnen zich hierdoor af te vragen of ze duurzaam bezig zijn. Wanneer je die waardeketen-approach hebt, gaat er ook werkelijk iets gebeuren.”

 

En dus komen we weer terug bij de Footprint Challenge, want ook dat levert nuttige informatie op. “Door spelenderwijs met een challenge bezig te zijn, gaan andere zaken binnen het bedrijf ook meer opvallen. Om de Science Based Targets te kunnen realiseren, is het belangrijk om ook ideeën uit de organisatie te halen. De bewustwording door de challenge helpt ons om ook grotere doelen te kunnen bereiken.”

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles