European Media Partner

Revival van de auto

Er verandert veel op het gebied van mobiliteit, vertelt Wouter Karssen. “Er heeft in de autobranche een enorme verschuiving plaatsgevonden. De zakelijk markt is heel erg geraakt en die vormde altijd een groot deel van de omzet van de autobranche. Maar er is ook een sector die op het moment floreert. Er is een grote groep mensen die wat geld hebben kunnen sparen, doordat zij bijvoorbeeld niet naar festivals konden, en besloot een tweedehands auto te kopen. Niet alleen de verkoop van tweedehandsauto’s is toegenomen, ook de dealers van de luxere automerken hebben goede zaken gedaan. Daarentegen heeft de verkoop van nieuwe auto’s het heel zwaar. Door het sluiten van de fabrieken lag de productie van nieuwe auto’s stil.” 


Hoe de situatie zich gaat ontwikkelen weten we niet, aldus Karssen. “De wereld leek heel erg klein. Maar het is duidelijk dat we in de toekomst minder zullen gaan vliegen en daarvoor in de plaats de auto gaan gebruiken. Hoe langer deze situatie aanhoudt, hoe meer impact het zal hebben op het gebruik van mobiliteit.”


De elektrische auto’s zijn toegenomen in populariteit doordat de autobranche moet voldoen aan de Europese regels, vertelt Karssen. “Vanuit Duitsland wordt elektrisch rijden enorm gestimuleerd en komt er een enorme golf van nieuwe elektrische modellen aan. Zo worden er tot 2025 nog ontzettend veel nieuwe modellen geïntroduceerd. Daarnaast is de zelfrijdende auto een trend, maar die belofte is lastig in te vullen. De devil is in the details, ook bij de zelfrijdende auto. De veiligheid is nog niet op orde en nog niet geaccepteerd. Alleen Elon Musk roept nog heel hard dat de zelfrijdende auto er snel aankomt, maar ik betwijfel het…”


Ook hier zie je een tweedeling, volgens Karssen. “Mensen vinden het fantastisch, of vinden het eng en zien alleen de beperkingen. Toch worden de systemen steeds beter, maar het is nog lang geen geaccepteerd gemeengoed. En dat vind ik jammer. Ik zou bijvoorbeeld op de A2 graag een stuk autonoom willen rijden.”


De businesscase voor elektrische auto’s is eigenlijk heel slecht, gaat Karssen verder. “Het is duur en je kan er minder mee, bijvoorbeeld minder kilometers afleggen, voordat je de auto moet opladen. Het is daarom belangrijk dat de financiële stimulansen bij de verkoop van elektrische auto’s blijven en niet worden afgebouwd. Als de overheid de elektrische auto wil blijven stimuleren moet het ook de portemonnee trekken.”


Dit jaar is het jaar van de revival van de auto door de coronacrisis, besluit Karssen. “We pakken niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor recreatie en vakanties de auto en dat is een heel interessante ontwikkeling. Zeker in de steden, waar het gebruik van de auto wordt afgeremd, maar door de coronacrisis nu juist toeneemt. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de toekomst.”    

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles