European Media Partner

Reizen zonder frictie dankzij digitale technologie

De ‘echte’ reiziger zal zeggen dat de bestemming ondergeschikt is aan de reis. Het internet staat vol met inspirerende reisquotes van die strekking. Reizen is het overwinnen van obstakels, het opdoen van onverwachte ervaringen. Zakelijk reizen is natuurlijk precies andersom: de reis staat in het teken van de bestemming. Je doel is het bijwonen van een congres, het sluiten van een deal, de hand schudden van een nieuwe zakenpartner. Dan wil je juist zo min mogelijk obstakels en onverwachte ervaringen. In de terminologie van de digitale sector: je wil een frictionless experience. 

Die frictieloze ervaring begint bij het plannen van je reis. De hoeveelheid informatie over hotels, congrescentra en horeca is exponentieel toegenomen. Dankzij virtual reality kun je steeds vaker met eigen ogen je plek van bestemming verkennen. De ontwikkelingen in VR gaan snel en de reisbranche loopt voorop om nieuwe toepassingen te bedenken.

Eenmaal onderweg moet je als reiziger een flinke hoeveelheid informatie tot je beschikking hebben om succesvol op je bestemming aan te komen. Het tijdperk van stapels met papieren boekingsbevestigingen, tickets en vouchers is gelukkig voorbij. Bedrijven hebben massaal de cloud omarmd en zorgen dat dit soort informatie digitaal toegankelijk is. Het liefst via een handige app, zodat alles makkelijk en op het juiste moment te vinden is. 


Dankzij de waanzinnige ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie kunnen we straks nog een stap verder. Je eigen digitale assistent doet de reserveringen en boekingen voor je en communiceert moeiteloos met computers op vliegvelden, in hotels en restaurants, zodat jij alleen maar door hoeft te lopen.


De rij voor het wisselkantoor is verleden tijd dankzij de opkomst van digitale betalingen. Onder invloed van de blockchain wordt het steeds makkelijker om waar dan ook ter wereld transacties uit te voeren. Een kom noedels bij een stalletje op straat in Hong Kong betaal je nu al met een QR-code en je smartphone. Scheelt ook weer een hoop gedoe met bonnetjes en declaraties.


De komende jaren wordt er wereldwijd een nieuwe generatie mobiele infrastructuur uitgerold: 5G. Dat betekent niet alleen sneller internet met meer bandbreedte, maar is ook de basis van het ‘internet of things’. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk je bagage traceerbaar maken. En op beurzen en congressen krijg je gepersonaliseerde informatie, op basis van waar je op dat moment bent.


Last but not least: een belangrijk effect van digitalisering is dat je überhaupt minder hoeft te reizen. Het is heel makkelijk om samen te werken en informatie te delen met mensen over de hele wereld. In een tijd waarin CO2-uitstoot onder het vergrootglas ligt is dat goed nieuws natuurlijk. Bovendien neemt de keuzevrijheid toe. Wie frictieloos en efficiënt wil reizen heeft meer mogelijkheden dan ooit. En voor wie frictie juist een onmisbaar onderdeel is van de reis, is er altijd nog de optie om de smartphone thuis te laten.


Lotte de Bruijn, directeur NLdigital

Delen

Journalist

Related articles