European Media Partner

Personalisatie is sleutel tot knusse woning

Mensen willen graag comfortabel en aangenaam wonen. Toch lopen de meesten vast in het knus maken van hun huis. 

‘Wat een goede tip is: begin met een moodboard om je ideale sfeer te bepalen’

Woonprogramma’s halen structureel hoge kijkcijfers. En tijdschriften over gezellig wonen kennen stuk voor stuk forse oplages. Zowel huurders als woningbezitters hebben veel interesse voor het behaaglijk en huiselijk maken van hun eigen thuis. Het gekke is dat die behoefte zich niet weerspiegelt in de dagelijkse realiteit. In de gemiddelde straat met woningen is het toch wat armoedig gesteld met het woongenot. We apen elkaar massaal na: de televisie staat tegenover de zithoek. En de wanden zijn niet in levende, maar veelal in neutrale en fletse kleuren geschilderd.


Omgevingsfactoren zijn zeker van invloed, benadrukt binenhuisontwerper en interieurstylist Susanne Bolkestein, bekend van haar bedrijf SBZ Interieur Design en woonblog StijlvolStyling.com. In een rijtje nieuwbouwhuizen op een vinex-locatie is het lastiger om tot een bevredigend resultaat te komen dan in een jaren 30-woning. Ondanks die uitdagingen valt echter elke woning tot een eigen droomhuis te promoveren. “De meeste Nederlanders gedragen zich nogal conservatief. We vinden het allemaal prachtig om klusprogramma’s te kijken, maar durven zelf nauwelijks om een interieurstap te zetten”, signaleert Bolkestein.


Toch is dat jammer, voegt ze er meteen aan toe. Met relatief kleine ingrepen kom je direct al tot superbevredigende resultaten. Twee aandachtspunten zijn daarbij in het geding: het verven van wanden en persoonlijke accessoires. “Bewoners zijn massaal blijven steken bij tinten als wit, grijs, zwart en hout. Durf ook eens te kiezen voor een andere kleur, zoals warme aardetinten of groen- en blauwtinten. Dat zijn tinten die veel mensen als prettig ervaren. Een nieuwe kleur geeft de sfeerbeleving een enorme boost. Kleurfabrikanten hebben tegenwoordig allerlei tools om vooraf een optimale kleur te bepalen. Dus wat dat betreft is het veel gemakkelijker om tot een keuze te komen dan vroeger. En bevalt de kleur je niet, dan verf je de wand gewoon weer over.”


Ook persoonlijke accessoires hebben een grote invloed op de sfeerbeleving in huis. Bolkestein heeft het dan niet over ramsj van discountketens, maar over bijvoorbeeld persoonlijke foto’s van familie of bezocht reislocaties. “Wat een goede tip is: begin met een moodboard om je ideale sfeer te bepalen. En op basis daarvan kom je tot een ideale thuissituatie.”


“Mensen moeten wel durven”, zegt ook interieurspecialist Daniëlle Roof van de woonideeëncommunity InterieurInspiratie. Net als Bolkestein ziet Roof gebrek aan durf, creativiteit, maar ook terughoudendheid als het gaat om investeringen. Mensen zijn best bereid om een paar duizend euro uit te geven aan een prachtig bankstel, maar een bijpassende vaas als eye catcher van een paar honderd euro gaat dan weer te ver. “Veel mensen zitten vastgekoekt in hun kopieergedrag. De wanden in mijn woning zijn groen, de meubels blauw. Iedereen die hier binnenkomt, vindt het prachtig, maar thuis hebben ze toch traditionele lichte kleuren aan de wand. Veel mensen durven niet expressief te zijn.”


Voor wie toch die sprong wil wagen, heeft Roof een simpele instaptip. Zoek naar een eye catcher die de centrale sfeer in de woonkamer bepaalt. Die hoeft niet eens nieuw te zijn, maar kan ook op de kop worden getikt bij een kringloopwinkel. “Knap die op, geef ‘m een felle kleur en je hebt een prachtig pronkstuk in de kamer. En daaromheen kun je accessoires als aanvulling combineren. Verlies je ook weer niet in het volduwen van je woonkamer met allerlei leukigheden, want dan kan ook het risico van een rommeltje ontstaan. Het is niet zo dat hoe meer spullen je in je huis propt, hoe gezelliger het wordt.”

Feit

De mode loopt vaak voor op de interieurtrends. Zo ook nu weer. Op dit moment zijn etnische invloeden weer erg in. Net alsof we op reis zijn geweest en schatten hebben verzameld, zoals gouden kandelaars of gouden kussens. Die trend is uit de mode komen overwaaien, net zoals het gebruik van fluweel. Dat was ook eerst actueel in modekringen, nu volgt het interieur. 

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles