European Media Partner

Optimalisatie van de betaalmogelijkheden zal voor meer conversie zorgen

De technologie zou niet leidend mogen zijn voor bedrijven, maar de bedrijfsdoelstellingen wel. Zo ook bij de betalingsmogelijkheden van vele webshops. Er zijn namelijk heel veel betalingsmogelijkheden op de markt die in dienst zouden moeten staan van de doelstellingen van de webshop.

“Het is goed om in zee te gaan met een betalingsoperator die de betalingen kan regelen van jouw webshop”, vertelt Vanessa Tekelenburg, directeur van Accent Interactive. “Deze partijen zijn namelijk goed op de hoogte van de laatste regels omtrent veiligheid en regelgeving. Zo mogen niet alle producten verkocht worden via deze diensten, zoals bepaalde speelgoedpistolen. En mogen de creditcard gegevens niet zomaar worden opgeslagen. Daarnaast is het ook belangrijk te weten in welke landen welke betalingsmogelijkheden het populairst zijn. Zo is in België Bancontact nummer één, waar in Nederland iDEAL betaalmogelijkheid nummer één is. Een juiste betaalmogelijkheid is cruciaal voor de conversie van een webshop. De snelheid van het kunnen betalen en de stappen die daarvoor moeten worden doorlopen moeten goed zijn. Een klant is snel afgeleid en kan dus ook snel afhaken in dit proces. En dat is te voorkomen door het goed in te richten.


Vanessa Tekelenburg, directeur van Accent Interactive


Er zijn een aantal maatregelen die een webshop kan nemen om dit te voorkomen, gaat Tekelenburg verder. “Je kunt de klant een tweede kans geven door deze een email te sturen. Na ongeveer twee dagen kan het sturen van een bericht met de melding dat de betaling mislukt is en een nieuwe betaallink bijvoegen ervoor zorgen dat de klant terugkomt en alsnog betaalt. Dit kan ook een stapje eerder gedaan worden door de klant een mail te sturen wanneer deze zijn online winkelwagentje heeft gevuld, maar is afgehaakt voor het bereiken van de betaalpagina. Klanten de kans bieden om dan alsnog af te rekenen kan zelfs voor twintig tot dertig procent meer conversie zorgen.”


Daarnaast wordt het betalen met de mobiele telefoon steeds belangrijker, maar wordt dat nog onvoldoende opgepikt. “De betaal check out is vaak ontwikkeld voor de desktop en blijft in veel gevallen nog achter. En dat is ontzettend jammer. De verandering van shoppen op de desktop naar mobiel heeft al plaatsgevonden en daar moet de betaalpagina op worden aangepast. Nu hebben vele webshops het door COVID-19 enorm druk druk en kunnen zij door de toenemende drukte hier geen aandacht aan besteden, maar dat zou ik graag anders zien. Een optimalisatie van de mobiele betaalpagina kan leiden tot een betere conversie. Door COVID-19 zijn mensen veel thuis en pakken ze een tablet of mobiel er veel gemakkelijker bij om iets online te kopen. Een mobiele betaalpagina die goed werkt is dan van belang.”


Er zijn tegenwoordig enorm veel betaalmogelijkheden beschikbaar en er worden nog altijd nieuwe betaalmogelijkheden ontwikkelt. Een goede betaalpagina is cruciaal voor de conversie, besluit Tekelenburg. “Door deze zo snel mogelijk te maken voor de klant, deze te personaliseren en te voorzien van USP’s en kortingen, wat zorgt voor een gevoel van wederkerigheid richting de klant, en de kosten zo volledig en overzichtelijk mogelijk te laten zien zal dit voor een optimale conversie voor de webshop zorgen.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles