European Media Partner

Op afstand de deur openen

Niet alleen onze gebouwen worden steeds slimmer, ook de systemen om toegang tot deze gebouwen te verlenen worden steeds innovatiever. In veel gevallen zijn er zelfs al geen sleutels meer nodig. Met een elektronisch toegangssysteem en een app op je telefoon kan je op afstand deuren openen en op een veilige manier toegang verlenen tot je panden.

Zeker voor verzamelpanden waarin meerdere huurders huisvesting vinden, is zo’n elektronisch systeem een goede uitkomst. “Op de Novio Tech Campus in Nijmegen beheren we drie gebouwen”, vertelt Andrea van Gaal, hospitality manager bij Kadans Science Partner. “Dit zijn verzamelgebouwen, waar je zowel kantoorruimtes als laboratoria vindt. Voor twee van deze gebouwen ben ik het aanspreekpunt namens Kadans en zodoende wissel ik veel van locatie. Voorheen maakten we gebruik van een traditionele intercom. Dat was niet altijd even handig: vanuit het ene gebouw kon ik wel zien dat er op de andere locatie bezoekers voor de deur stonden, maar vervolgens moest ik ze vragen om eerst op de knop van de intercom te drukken zodat ik de deur voor ze kon openen. Met een draadloze intercom is dit niet nodig en kan ik bezoekers meteen op afstand toegang geven zodra ik contact met ze heb. Een leuke toevoeging voor onze huurders is de optie om de vermelding op de intercom te personaliseren met een logo en een kort tekstje. Daar maken veel huurders enthousiast gebruik van!”


Waar huurders eerst afhankelijk waren van de hospitality manager bij het doorvoeren van een wijziging in het systeem - zoals het toevoegen of verwijderen van een gebruiker – kunnen ze de toegang nu eenvoudig zelf beheren via een online dashboard. “Wij zorgen dat de eerste stap gezet is: we maken een account aan voor de huurder”, vertelt Van Gaal. “Deze kan vervolgens zelf medewerkers toevoegen en verwijderen. Zo kan bijvoorbeeld ook de snuffelstagiaire die voor een maand meeloopt bij het bedrijf tijdelijk toegang krijgen en de deur zelf openen met de app.” Op deze manier kan eenvoudig toegang verleend worden aan medewerkers, terwijl onbevoegden buiten de deur blijven, zonder dat voor elke medewerker een persoonlijke pas moet worden gemaakt.


Van Gaal: “Persoonlijk vind ik goede service erg belangrijk, dus het was voor mij belangrijk dat onze partner die levert. De lijnen zijn kort: je hoeft bijvoorbeeld niet gebruik te maken van een bepaald systeem om problemen te melden. Ik wilde werken met een team dat altijd goed bereikbaar is en dat waar nodig snel ter plekke kan zijn om het probleem op te lossen.”


Elektronische toegangssystemen op basis van een draadloze intercom kunnen bezoekers en medewerkers te allen tijde toegang krijgen tot het gebouw, zelfs als de huurder zelf niet aanwezig is. Omdat het systeem gebruik maakt van beeldbellen kan de beheerder gelijk zien wie er voor de deur staat en kan deze toegang verlenen of juist niet. Zo wordt een centrale receptie overbodig.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles