European Media Partner

Ook zorg verdient eigen platform

In navolging van andere sectoren krijgt nu ook de zorg van doen met disruptie om meer transparantie te stimuleren.

De veelgehoorde businessquote ‘disrupt or be disrupted’ is inmiddels een irritatieterm van jewelste, maar zoals dat gaat met open deuren: er zit altijd wel een kern van waarheid in. Elke branche kan tegenwoordig moeiteloos zijn eigen disruptor opnoemen. De taxibranche heeft met Uber een nieuw competitief umfeld gekregen, de hotelbranche heeft kennisgemaakt met Airbnb en bijvoorbeeld de reisbranche met Booking.com. Kortom, vrijwel elke branche heeft met de opkomst van internet- en ict-technologie kennis gemaakt met nieuwe businessmodellen. De zorgsector ontbrak het echter lange tijd aan een dergelijk initiatief, terwijl er juist nu stappen voorwaarts worden gezet.


De disruptors die zich in andere sectoren lieten gelden, zijn inhoudelijk sterk van elkaar verschillend, maar wat ze met elkaar gemeen hebben is dat de desbetreffende bedrijfstak duidelijk van aanzien is veranderd. Vooral als het gaat om transparantie, gemak en snelheid van contact tussen aanbieder en afnemer is er veel veranderd. “Dat de zorgsector een achterstand heeft gekend, is niet meer van deze tijd”, oordeelt Martine Rooth, die zelf initiatiefnemer en directeur is van verschillende internetplatforms in de zorg, waaronder Solvo, een platform dat vraag en aanbod in de zorg bij elkaar brengt. “De achterstand heeft vooral te maken met het conservatieve karakter van de zorgsector. De processen lopen traag, een afspraak maken in een behandelingskliniek kan lang duren. 


Bovendien zijn processen vrij onduidelijk. Als het gaat om niet-verzekerde zorg, dan kijken mensen heel erg naar de prijs. Maar als ze in een kliniek zitten, dan weten ze eigenlijk niet welke producten precies worden gebruikt.”


Kortom, wil Rooth benadrukt hebben, de zorgsector behaalt nu niet bepaald een dikke voldoende als het gaat om transparantie. Niet wat betreft specifieke aspecten van de behandeling, maar ook niet wat betreft de kostenopbouw. Wat je ook kunt zeggen: het karakter van de zorgsector past niet meer bij de eisen van de moderne consument. Juist ook door internet en de opkomst van platformen is de afnemer gewend geraakt aan meer snelheid en transparantie. En dat wil de consument nu ook terugherkennen in de dienstverlening van de zorgsector. 


Nu is het natuurlijk wel: het selecteren van de juiste hotelovernachting via een platform, een favoriet restaurant of een geliefde auto, is een kwestie van persoonlijke smaak. Maar bij het beoordelen van ziektes of lichaamsaandoeningen komen toch heel andere eisen om de hoek kijken? “Dat is zeker zo, maar wij hebben met onze verschillende zorgplatforms de doelstelling om alle Nederlanders met een zorgvraag te koppelen aan de juiste match. Als je rugproblemen ervaart, kan dat leiden tot een link met een fysiotherapeut, maar als je dieper naar de oorzaak van de problemen kijkt, kan dat natuurlijk tevens leiden tot contact met bijvoorbeeld een bewegingscoach. Of met een adviseur die je uitlegt hoe je beter achter je bureau kunt zitten”, stelt Rooth.


De initiatiefneemster voegt daar desgevraagd aan toe dat haar zorgplatforms op dat vlak een veranderingsproces ondergaan. Nu is de route naar de juiste match sterk gericht op de link tussen het fysieke ongemak en de zorgdienstverlener, terwijl er meer aandacht komt voor het ontrafelen van de klachten. Om het voorbeeld van rugpijn weer van stal te halen: dat kan een fysiek component hebben, maar natuurlijk ook zijn oorzaak vinden in een af te raden zithouding op de werkplek.


Rooth is bij verschillende zorgplatforms betrokken. Eentje daarvan is nog jong, een ander platform kent een geschiedenis die teruggaat tot de jaren negentig. Zou ze de stelling aandurven dat eHealth sindsdien duidelijk tot verbetering van de zorgsector heeft geleid? Zeker, reageert Rooth, te meer omdat aanbod en vraag nu beter op elkaar zijn afgestemd. “De zorgsector vindt deze ontwikkeling best spannend, hoewel ook gezegd moet worden dat een deel van de aanbieders al gewend is op een meer commerciële wijze te denken en te handelen. Die zorgaanbieders weten dat een goede doorloop essentieel is om hun bedrijf goed te kunnen runnen en zijn dan ook meer gewend aan een actueel fenomeen als reviews. Andere zorgaanbieders, zoals specialisten en huisartsen, moeten meer wennen aan deze ontwikkeling.”

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles