European Media Partner

One tolbox to rule them all

Voor internationale truckchauffeurs volstaat één EETS-box om in Europese landen automatisch tol te betalen.

Europa was tot voor kort weinig verenigd als het gaat om de tol die vrachtwagenchauffeurs moeten betalen. Elk land heeft zijn eigen methode en eigen eisen. Zo worden truckers in België gevolgd via gps waarna ze voor elke gereden kilometer op autowegen en rijkswegen moeten betalen. In onder meer Italië, Frankrijk en Spanje moet worden afgerekend bij tolpoorten wanneer de autosnelwegen worden verlaten. Niet verwonderlijk, elk land vereist zijn eigen tolbox waarmee truckchauffeurs automatisch kunnen afrekenen.


Tot voor kort tenminste. De introductie van EETS (European Electronic Toll Service) maakte daar in 2018 een einde aan. Dankzij dit centraal elektronisch systeem voor tolbetalingen is het nu mogelijk om door heel Europa tol te betalen met slechts één tolbox. 


Het is een Europese service die lang op zich liet wachten. Al in 2004 werd in een EU-richtlijn besloten tot de invoering van EETS. Tien jaar later stelden de eerste deelnemende lidstaten hun tolheffingssystemen open voor deze Europese dienst. Nog weer vier jaar later pas, in 2018 dus, was het Europese tolsysteem een feit.


Wel worden landen stap voor stap toegevoegd. Bij de introductie van EETS namen enkel nog België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk en een klein deel van Polen deel. Duitsland, Hongarije, Noorwegen, Slovenië, Scandinavië en de rest van Polen volgden dit en vorig jaar. Tsjechië en Slowakije volgen in 2020 of 2021.


De voordelen van het niet meer voor elk land een tolbox te hoeven hebben, zijn evident. De kerstboom aan tolboxen achter de voorruit kan eindelijk worden opgeruimd. Tolboxen kunnen eenvoudig tussen vrachtwagens worden uitgewisseld. Ook maakt de tolbox het chauffeurs mogelijk om tolsystemen van verschillende landen in- of uit te schakelen. 


Transportbedrijven kunnen de tolboxen verkrijgen bij een provider; vaak dezelfde partijen die ook brandstofkaarten aanbieden. De tolkosten verschijnen dan op dezelfde factuur waarop ook de uitgaven aan benzine worden vermeld. Ook kan je online transactiedata ophalen. Zelfs track & trace van de vrachtwagens is mogelijk.


Waar moet u op letten bij het kopen van een voor EETS geschikte tolbox, want er zijn verschillen tussen de diensten die verschillende providers aanbieden. Sommige providers zijn al langer op de markt, waardoor eventuele kinderziektes al uit de systemen zijn gehaald. Niet alle providers hebben alle landen al in hun tolbox opgenomen, niet alle providers kunnen automatisch en over the air nieuwe landen toevoegen. Uiteraard zijn er ook verschillen de prijscondities.


Is het nodig om over te stappen naar een EETS-tolbox? Niet altijd. Chauffeurs die toch alleen tussen Nederland en België rijden, zijn klaar met enkel een Belgische tolbox. Andersom is ook een combinatie van twee boxen mogelijk. Op een aantal EETS-boxen kan je bijvoorbeeld de Duitse Maut uitschakelen. Handig omdat het kastje voor de Duitse Maut vaak al in vrachtwagens is ingebouwd.

Feit

In de jaren voor de invoering van EETS was er een wildgroei aan verschillende tolboxen. Er werd gewerkt met DSRC (Dedicated Short Range Communications), dat werkt op basis van RFID-techniek en het GNSS-systeem (Global Navigation Satellite System), waarbij GPS-techniek wordt toegepast. In de EETS-box zijn deze twee technieken in één hybride tolkastje gestopt.

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles