Weekly News

Ondernemers zoeken nieuw investeringsperspectief

Nu banken terughoudend zijn met financieringsmogelijkheden komen ondernemers steeds vaker uit bij alternatieven.

‘Financiering loskrijgen bij de bank is niet onmogelijk, maar makkelijk is het natuurlijk evenmin’

Het grootste deel van ondernemers die financiering nodig hebben, klopt in eerste instantie nog steeds aan bij de bank. Niet omdat die financiële instelling de beste garantie geeft op een succesvolle financieringsafronding, maar omdat een kredietaanvraag bij de bank nu eenmaal voor de hand ligt. Het gaat om een ingesleten gewoonte. “Dat beeld is echter wel aan het kantelen”, signaleert Edwin Adams, directeur van Geldvoorelkaar.nl, het grootste crowdfundingplatform van Nederland. “Financiering loskrijgen bij de bank is niet onmogelijk, maar makkelijk is het natuurlijk evenmin. Door de kredietcrisis tonen banken zich een stuk kritischer. Bovendien is er primair aandacht voor de grotere partij met een financieringsaanvraag vanaf 300k of meer. De kleinere ondernemer met een beperkte financieringsbehoefte valt tussen wal en schip.”

 

Ondernemers willen ondernemen. Dat zit er nu eenmaal in. Als er financieringsbehoefte bestaat om plannen te concretiseren, dan bestaat er creativiteit voldoende om alternatieve mogelijkheden te ontdekken. Investeerders.nl, één van de weblogs van internetuitgeverij Eurosolutions, benadrukt daarbij dat alternatief vooral een kwestie is van een andere smaak. “De bank is nog verreweg marktleider als het aankomt op het financieren van het MKB, maar naast de bank ontstaan de laatste jaren wel steeds meer nieuwe aanbieders die zakelijk geld lenen.”

 

Je kunt geld lenen van familie of vrienden. Dat is natuurlijk een optie. De afgelopen jaren is crowdfunding onherroepelijk in opmars gekomen als geaccepteerde investeringsvorm. Daar waar het in eerste instantie ging om startup projecten, ontstaan nu net zo goed initiatieven op andere vlakken voor bestaande (groei) ondernemingen. Het aanbod van projecten waarin geïnvesteerd kan worden is zeer breed.

 

Wat je daar bovendien aan kunt toevoegen, is dat het bij een crowdfundingtraject strikt genomen om een reguliere investeringsvorm gaat, terwijl de impact ervan duidelijk verschilt met een bancaire lening. Als investeerder ken je de ondernemer veelal niet persoonlijk. En tegelijkertijd maakt die eerste partij wel een bewuste keuze voor het project dat hij wil ondersteunen. Adams: “Er ontstaat meer hechting tussen investeerder en ondernemer. Daar kun je ook marketingtechnisch leuke dingen mee doen. Je kunt de investeerder bijvoorbeeld extra belonen. Zo kun je als investeerder korting krijgen op aankopen, of op de dienstverlening.” Crowdfunding zorgt zo niet alleen voor de financiering maar ook voor meer Business. Veel ondernemers zijn zeer verrast over de mogelijkheden.

 

Even nog over de investeerders. Wie zoekt naar de meeste zekerheid zal waarschijnlijk uitkomen bij de garantie van een spaarrekening. Bij crowdfunding zijn risico’s nooit helemaal uit te sluiten, hoewel crowdfundingplatforms veelal harde voorwaarden stellen aan projecten die voor financiering in aanmerking komen. Het rendement bedraagt veelal tussen de circa vier en negen procent, waarbij geldt dat projecten met minder keiharde garanties, zoals de garantiestelling van onroerend goed, een hoger percentage uitkeren.

 

Belangrijk aandachtspunt voor ondernemers is de benodigde tijd die een dergelijk traject vergt, benadrukt de Kamer van Koophandel. Ook een financieringsaanvraag bij de bank is geen sinecure. Dat geldt net zo goed bij een crowdfundingtraject, waarbij de ondernemer zijn cijfers op orde moet hebben en tevens een goede presentatie dient te geven.  Op een adviessite van de KvK staat te lezen: “Denk aan een korte pitch, een video en het benaderen van je (digitale) netwerk. Ook moet je openhartig zijn over de cijfers en de strategie van je bedrijf. Houd je investeerders ook na de campagne op de hoogte! Elk platform stelt andere eisen en heeft een eigen manier van werken. Stel jezelf daarom de vraag welke aanpak bij jou en jouw bedrijf past.” 

Feit

In Nederland is vorig jaar via crowdfunding 223 miljoen euro opgehaald. Dat is een groei van 31% ten opzichte van 2016, toen de teller uitkwam op 170 miljoen euro. Vorig jaar werden meer dan 5.300 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. De cijfers zijn nog steeds spectaculair, hoewel crowdfunding nu minder hard groeit dan in de periode tussen 2013 en 2015. De markt heeft zijn volwassenheidsstatus bereikt.

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles