European Media Partner
Maria van der Heijden ONDERNEMEN

Ondernemen met impact

Natuurlijk heb je nog uitvinders. Alleen zitten die vaak niet meer op een donker zolderkamertje, maar in het bedrijfsleven: de echte innovaties komen van ondernemers. Neem de branding-techniek van Eosta, dat met lasers groente en fruit graveert waardoor etiketten en verpakking niet meer nodig zijn. Of de machines van USPET, die van textielafval opnieuw garens maken, met dezelfde kwaliteit én dezelfde prijs als nieuw. En de smart liberator, die herbruikbaar cement uit sloopbeton 'bevrijdt' en zo een van de meest gebruikte en verontreinigde bouwmaterialen een stuk schoner maakt. Zo zijn er inmiddels vele voorbeelden van nieuwe technologie die bijdragen aan een beter milieu.

 

De beste uitvindingen lossen niet alleen een probleem op maar spreken ook tot de verbeelding. Zo’n synthetische laboratoriumdiamant werkt prima in boren en ander gereedschap, maar wat als we ze ook in sieraden zouden kunnen gebruiken? Scheelt een hoop leed voor mens en milieu. En als je gebruikte brandweerkleding niet goed kunt verwerken vanwege de – uitstekende - brandwerende eigenschappen, waarom zou je er dan geen barbecueschorten van maken? Of al die geparkeerde elektrische auto’s in de garage van de Johan Cruijff Arena, waarom zetten we die niet aan het werk om de superbatterij (zelf ook gemaakt van 148 tweedehands elektrische auto-accu's) te voeden om het stadion van noodstroom te voorzien?

 

Ergens ontwikkelt iemand iets nieuws, en daarna bedenkt een ander daar weer een nieuwe toepassing voor. Nu maar hopen dat die twee elkaar vinden. Bijvoorbeeld binnen de Futureproof community. Daar zijn ruim 7300 ondernemers actief met het delen van hun duurzame uitdagingen en oplossingen. En alleen dit jaar al hebben meer dan 1000 van hen een duurzame futureproof match gevonden. Bijzonder inspirerend, zo’n blik in de toekomst.


Maria van der Heijden, Directeur-bestuurder MVO Nederland

Delen

Journalist

Related articles