European Media Partner

Ondernemen in de Golf-regio

Ondernemen in de Golf-regio biedt kansen, maar goed geïnformeerd zijn is uiterst belangrijk.

“Ondernemen in de Golf-regio is bijzonder interessant. Er wordt enorm veel, zowel letterlijk als figuurlijk, gebouwd en men is daar gek op innovatieve producten en projecten.”

De Golf-regio is namelijk niet hetzelfde als Nederland, zoals u zelf ook begrijpt. Er is een aantal zaken waar u aan moet denken als u die kant op gaat. Leo de Zeeuw, algemeen directeur bij Holland Water B.V. (dat zich onder andere buigt over watervraagstukken in de Golf-regio), vertelt: “Logischerwijs is de eerste stap bij het ondernemen dat je marktonderzoek hebt gedaan. Zorg dat je je concurrenten kent en dat je de wet- en regelgeving tot je hebt genomen.” 


Want die markt is wezenlijk anders dan hier, vertelt De Zeeuw. “De markt wordt gedomineerd door een aantal partijen, vaak families. Dit moet je weten en hier moet je rekening mee houden. Bij nieuwbouw, bijvoorbeeld, geldt dat je te maken krijgt met aannemers die feitelijk de dienst uit maken. Dit heeft invloed op hoe jij als ondernemer jezelf in de keten kunt werken. Houd er rekening mee dat deze partijen ook het tempo bepalen waarin gewerkt wordt en dat je er slim aan doet zoveel mogelijk fysiek af te spreken. Alleen wanneer je aanwezig bent komen afspraken tot stand en worden er deals gedaan.”


De Zeeuw onderstreept ook het belang van netwerken. “Netwerken heeft vanzelfsprekend altijd voordelen. Toch kan ik ook hier niet genoeg benadrukken hoe waardevol het kan zijn om bijvoorbeeld een partij in te schakelen voor verkennend werk, maar dat je ook verbinding zoekt met Nederlanders die je voorgingen, of organen van de overheid die specifiek gericht zijn op bijvoorbeeld ondernemen in Dubai.”


Die kennisvergaring bij mensen en partijen die u voorgingen en/of zich specialiseren in dit onderwerp is ook essentieel om voorbereid te zijn op bijvoorbeeld culturele verschillen in zakendoen. “Zo is Dubai een mengelmoes van culturen en nationaliteiten. Zakelijk zie je wel dat er veelal volgens Britse of Amerikaanse wet- en regelgeving wordt gehandeld. Dit betekent bijvoorbeeld dat aannemers er op uit zijn om zoveel mogelijk product voor zo min mogelijk geld te krijgen en dat de betalingsmoraal anders is dan hier. Facturen kunnen helaas doorgaans een stuk langer openstaan. Maak daarom hele duidelijke afspraken over bijvoorbeeld betaling.” Overige culturele aspecten komen uit de Islamietische cultuur, vertelt De Zeeuw. “Dit betekent dat het weekend op vrijdag en zaterdag valt en dat er bepaalde gebruiks- en fatsoensnormen zijn in het zakenleven. Neem die informatie goed tot je.”


Ook vanuit een juridisch oogpunt zijn er belangrijke verschillen. “Een geleverd product moet honderd procent in orde zijn. In Nederland komt het weleens voor dat een product na levering nog verder verfijnd wordt. In de Golf-regio is dit ongebruikelijk en ongewenst. Zorg dat een product vanaf levering precies doet wat het moet en dat alle documentatie, van handleidingen tot tekeningen, volledig in orde is, klopt tot in de punten en komma’s, en in het Engels beschikbaar is. Toets ook of alles duidelijk is. De kreet ‘geen nieuw is goed nieuws’ gaat daar niet op. Zorg altijd voor een bevestiging.”


Zo kan er geconcludeerd worden dat ondernemen in de Golf-regio niet niks is, maar het is het wat De Zeeuw betreft dubbel en dwars waard. “Ondernemen in de Golf-regio is bijzonder interessant. Er wordt enorm veel, zowel letterlijk als figuurlijk, gebouwd en men is daar gek op innovatieve producten en projecten, bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid. Bovendien is tussen oktober 2020 en april 2021 de Expo Dubai, een expo gericht op innovatie. Deze imposante expo biedt ruimte voor paviljoens voor 193 landen, die allemaal beoordeeld worden op duurzaamheid. Het is een ideaal podium voor innovatieve initiatieven van een land en deze tentoon te spreiden aan de wereld, ook voor het MKB. De Dutch Dubai organisatie ondersteunt hierbij.” 


De Nederlandse overheid stimuleert ondernemen in de Golf-regio enorm en zet alle zeilen bij om mensen te helpen hun ondernemingsdromen te verwezenlijken. Ondernemen in de Golf-regio is uitdagend, maar kansrijk. De markt is voor jong en oud ‘booming’ en een geweldige springplank voor internationale allure op een groot podium.

Feit

Bekende Nederlandse partijen als BAM, Philips, FrieslandCampina en Koppert Cress werken veel in de Golf-regio  

Op de Expo Dubai 2020 worden zo’n 20 tot 25 miljoen bezoekers verwacht vanuit de hele wereld

Het Netherlands Business Council, NLinBusiness, DutchDubai en het Nederlands Consulaat in Dubai zijn enkele namen die kunnen helpen bij ondernemen in de Golf-regio

Delen

Journalist

Related articles